In winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht kunnen bezoekers opnieuw verloren pakketten kopen als mystery box. De pop-upwinkel van het bedrijf King Colis is vanaf vandaag tot en met 23 november geopend op dezelfde locatie als vorig jaar, in het restaurantgedeelte van het winkelcentrum. Vorig jaar leidde het concept tot lange wachtrijen en een snelle uitverkoop van duizenden kilo’s aan pakketjes. Dat meldt het AD.

Het Franse bedrijf King Colis, onder leiding van oprichter Killian Denis, redt niet-bezorgde of verloren pakketten van de vernietiging. De inhoud van de pakketten blijft geheim voor de koper, die betaalt op basis van gewicht. De dozen kunnen uiteenlopende inhoud bevatten: van kleding tot elektronica. In zeldzame gevallen werden er volgens Denis ook dure of opmerkelijke items aangetroffen, zoals een zeldzame Pokémonkaart, een Prada-tas of zelfs een goudstaaf. Wij namen vorig jaar de proef op de som, maar werden niet echt verwend.
Utrecht speelde volgens Denis een belangrijke rol in de groei van het bedrijf. De eerste internationale pop-up vond hier plaats en werd als een groot succes ervaren. Inmiddels is King Colis actief in vijftien landen, waaronder Duitsland, Italië en Spanje. Volgens Denis zou die uitbreiding zonder het Utrechtse succes waarschijnlijk niet hebben plaatsgevonden.
Om de grote vraag beter op te vangen, heeft het bedrijf dit jaar de logistiek aangepast. Bij dreigende uitverkoop kunnen nu sneller nieuwe pakketten worden geleverd. Volgens Denis was vorig jaar de voorraad sneller op dan verwacht, wat toen leidde tot een vervroegde sluiting.