Een luchtmassameter. Twee kussens, een bong en een zuiverende douchekop: het Franse King Colis opende dit weekend een pop-up store in Utrecht voor verloren pakketjes. Voor een klein bedrag kun je als consument in een soort van moderne grabbelton graaien in de hoop een pareltje te bemachtigen. ERM nam de proef op de som.
Rijen dik staat het in Hoog Catharijne, het nieuw opgeknapte winkelcentrum in hartje Utrecht. Iedereen wil, na het invullen van enkele gegevens, de moderne grabbelton van King Colis proberen. Deze grabbelton bestaat in dit geval uit een reeks gigantische pallets, gevuld met fout-geadresseerde pakketten uit onder andere Polen, China, en Duitsland — eigenlijk van over de hele wereld.
De pakketten worden aangeboden tegen een prijs van 1,99 euro per 100 gram voor standaardpakketten en 2,79 euro per 100 gram voor pakketten afkomstig van Amazon. Het idee daarbij is simpel: als consument heb je tien minuten de tijd om de ingepakte pakketjes te voelen en te bekijken. Waar jij je goed bij voelt, neem je mee. Oprecht leuk en spannend om te doen. Wat is je strategie? Ga je voor grote, meer massieve pakketjes, of mik je meer op de kleine, relatief zware doosjes in de hoop op een duur parfum of high end bluetooth speakertje?
Naderhand leg je de gekozen pakketjes op een weegschaal en, hup, afrekenen maar. ERM koos zelf voor een variëteit aan pakketjes, met een totaal aan gewicht van iets minder dan vier kilo. Straatwaarde: 95,15 euro. Een flink bedrag waarbij aangetekend: dat deden we min of meer per ongeluk, omdat het best lastig inschatten is wat iets precies weegt.
Maar voor we daar verder op in gaan, eerst even terug naar King Colis. Dit van oorsprong Franse bedrijf heeft zichzelf tot doel gesteld verloren e-commerce pakketten zoveel mogelijk op te kopen en daarna weer te verkopen. Voorheen werden deze niet-bezorgde pakketten vernietigd door de logistieke platforms die verantwoordelijk waren voor het transport. Doodzonde dus, en dan is deze manier van grabbelen best een originele oplossing.
Dat de online verkoop van producten een enorme groei heeft doorgemaakt behoeft natuurlijk geen duiding. Online shoppen is in veel gevallen zelfs de norm geworden. Maar e-commerce brengt ook problemen met zich mee. Niet alleen kosten retouren webshops veel geld, waardoor ze nu vaak kosten rekenen voor het terugsturen van pakketten, maar ook zorgt de komst van belachelijk goedkope Chinese troep dat de bestelknop sneller dan ooit wordt ingedrukt.
Verkapt soort gokken
Maar met het verzenden en ontvangen van al die miljoenen pakketjes gaat er uiteraard vaak het nodige mis. Pakketten gaan verloren, worden teruggestuurd of raken verstrikt in een of ander logistiek warehouse. Die pakketten biedt King Colis, ingepakt en al, aan. Niet alleen via pop-up stores zoals die in Utrecht, maar ook via haar eigen webshop waarbij je 5, 10 of 15 kilogram aan verloren pakketten kunt kopen.
En dat klinkt leuk, maar de vraag rijst: is dit het geld waard? 15 kilogram aan pakketjes kost, hou je vast, 219 euro. Meer dan tweehonderd euro aan pakketjes waarvan je geen idee hebt wat de inhoud is.
Tegelijkertijd is dat precies wat het interessant maakt; het is eigenlijk een verkapt soort gokken. Een mens hoopt op een dure smartphone, een designerzonnebril of een hippe andere gadget. De praktijk is echter weerbarstiger, zo bleek ook tijdens ons eigen onderzoek (en die van vele anderen in de Domstad…).
Want wat moet je met een op maat gemaakte fietsdrager? Of met Chinese tapdanceschoenen in maatje 37? O, en hebben jullie ooit van een luchtmassameter gehoord? Na het gebruik van Google Lens bleek dat namelijk een van de dingen die we uitpakten. Na enig research op de site van de ANWB bleek dat een luchtmassameter een sensor is die continu meet hoeveel lucht er in de motor van een auto wordt gezogen. Gemiddelde prijs van zo’n ding? Circa 35 euro. De tapdanceschoenen kwamen overigens van AliExpress en kosten 8,99 euro.
King Colis benadrukt graag dat hun initiatief een duurzame oplossing biedt voor de miljoenen pakketten die jaarlijks worden vernietigd omdat ze niet bezorgd kunnen worden. Door deze pakketten een nieuw leven te geven, wil het bedrijf de ecologische voetafdruk van verspilling verkleinen. Maar je kunt je niet aan de indruk onttrekken dat het vooral ook een lucratief verdienmodel is. Het aankopen van die pakketten zal vast de kop niet kosten: een webshop gaat tegenwoordig echt wel achter een verloren Rolex of nieuwste ultrabook aan. Misschien niet achter een midrange camera of goedkope telefoon, maar wel achter de duurdere apparatuur.
Betalen voor karton
De kans dat zo’n pareltje in zo’n doos zit is dus gewoon niet zo groot. En dan is 2,79 euro per 100 gram voor een Amazonpakket best veel: al is het maar omdat de verpakking van een gemiddelde zuiverende douchekop aardig wat weegt. Een snelle berekening leerde ons dat er zo’n 20 euro van onze 95,15 euro besteed was aan plastic en karton. De rest ging op aan matige producten waarvan je je afvraagt wat je ermee moet. Hoogtepunt was in ons geval een mini-bong. Voor de duidelijkheid: dat is dus een kleine variant van een waterpijp om makkelijk hasj (of: crack) mee te roken. Lachen.
En eigenlijk is dat de beste omschrijving van zo’n pop-up store. Het is best leuk om te grasduinen tussen al die vreemdsoortige, onbekende postpakketjes, maar meer ook niet. Want die nieuwe iPhone 16 Pro gaat er echt niet tussenzitten.