Chinese webwinkels zoals Shein en Temu vormen een grote bedreiging voor de Nederlandse retailsector. Dat stelt Jan Meerman, directeur van INretail in een interview met De Ondernemer. Meerman waarschuwt voor de toenemende impact van deze giganten, die met extreem lage prijzen de markt verstoren. “Ze droppen troep op onze markt. Een zijden das van nog geen euro kan niet kloppen. Kinderen wil je niet laten spelen met ongeteste spullen,” aldus Meerman.
Chinese webwinkels sturen dagelijks enorme hoeveelheden goedkope producten naar Europa. Volgens Meerman ontwricht dit de retailmarkt en draagt het bij aan een groeiende afvalberg door de lage kwaliteit van de producten. “Een equivalent van 108 bomvolle Boeings 777 vertrekt dagelijks vanuit China en braakt overal miljoenen bestellingen uit. Het ontwricht, de veiligheid van de spullen is in het geding en de duurzaamheidsinspanningen van deze spelers zijn een lachertje,” stelt hij tegenover de Ondernemer.
Daarnaast bekritiseert Meerman de marketingstrategieën van deze bedrijven, die gebruik maken van zogenoemde “dark pattern marketing“. Dit zijn verleidelijke technieken die consumenten, vooral jongeren, aanmoedigen om meer te kopen door middel van gratis verzendkosten en voortdurende kortingen. “Ze gebruiken een marketingtechniek die inspeelt op verslavingsgevoeligheid. En hoe jonger je bent, hoe verslavender,” waarschuwt Meerman.
Meerman roept de Nederlandse en Europese politiek op om in te grijpen. Hij pleit voor het afschaffen van de vrijstelling van invoerrechten op aankopen onder de 150 euro en voor extra administratiekosten bij elk pakket dat uit China komt. “Het is de hoogste tijd dat het net zich sluit,” zegt hij. Meerman benadrukt dat verduurzaming in de retail mogelijk is, zoals blijkt bij Nederlandse bedrijven, maar dat de invloed van Chinese webgiganten deze inspanningen teniet dreigt te doen.