Elektro Retail Magazine

Consumentenbestedingen stegen online met 2% in eerste half jaar 2023

In het eerste halfjaar van 2023 hebben Nederlandse consumenten hun online uitgaven zien groeien tot maar liefst €16,3 miljard, wat een stijging van 2% betekent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de meest recente gegevens van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Maar:  “We zien zowel online als offline dat consumenten minder besteden aan producten. Ze proberen geld te besparen door aankopen uit te stellen, prijzen te vergelijken en hun vaste lasten te verlagen”, aldus Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org.

Het rapport toont aan dat het aantal online aankopen gedurende de eerste helft van het jaar stabiel is gebleven op 167,8 miljoen, waarbij 31% van de totale bestedingen en 11% van het totale aantal aankopen online plaatsvindt. Deze stabiliteit komt echter met een kanttekening, aangezien de online uitgaven in het tweede kwartaal met 5% zijn gedaald.

We zien zowel online als offline dat consumenten minder besteden aan producten – Marlene ten Ham, Thuiswinkel.org

Een opvallende trend in het rapport is dat consumenten kritischer worden in hun uitgaven aan producten, met een daling van 3% vergeleken met het voorgaande jaar, vooral in categorieën zoals Telecom en Home & Living. Daarentegen stijgen de uitgaven aan Sport & Recreatie en DIY/Garden. Diensten online blijven groeien, met een toename van 10% in uitgaven gedurende het eerste halfjaar van 2023, vooral gedreven door pakketreizen, losse vliegtickets & accommodaties, en evenementen.

Een andere interessante bevinding is de groei van cross-border online aankopen, met een stijging van 13% in aankopen en 8% in bestedingen buiten Nederland. Duitsland blijft de meest populaire bestemming voor cross-border uitgaven, maar Groot-Brittannië en China tonen indrukwekkende groeicijfers.

Tot slot blijft het gebruik van smartphones voor online winkelen toenemen, met een stijging van 35% in het eerste halfjaar van 2023. Het gebruik van tablets en desktop/laptops daarentegen vertoont een afname. Betaalmethoden zoals iDEAL en creditcards winnen aan populariteit, vooral voor cross-border aankopen.

Bekijk de infographic:

 

 

Exit mobile version