Close Menu
    vrijdag 31 oktober
    Trending
    • Nieuwe aflevering OFED Talks: Duurzaam rijden
    • Eerste Nederlands Kampioenschap Witgoed- en Smartphone-reparateur
    • MediaMarkt lanceert eigen refurbished-label in Benelux
    • Swappie: ‘Meerderheid Nederlanders probeert smartphonegebruik te beperken, maar volhouden lukt vaak niet’
    • CAO-onderhandelingen Retail Non-Food: Werkgevers stellen overleg uit na bespreking loonmodellen
    • ‘Vertrouwen retailondernemers in politiek extreem laag’
    • Kijktip: AI helpt retailers bij optimaliseren van checkout en retourproces
    • Philips komt met Baristina Plus met optie voor iced coffee
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Consumentenbestedingen stegen online met 2% in eerste half jaar 2023

    2 oktober 2023

    In het eerste halfjaar van 2023 hebben Nederlandse consumenten hun online uitgaven zien groeien tot maar liefst €16,3 miljard, wat een stijging van 2% betekent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de meest recente gegevens van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

    Maar:  “We zien zowel online als offline dat consumenten minder besteden aan producten. Ze proberen geld te besparen door aankopen uit te stellen, prijzen te vergelijken en hun vaste lasten te verlagen”, aldus Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org.

    Het rapport toont aan dat het aantal online aankopen gedurende de eerste helft van het jaar stabiel is gebleven op 167,8 miljoen, waarbij 31% van de totale bestedingen en 11% van het totale aantal aankopen online plaatsvindt. Deze stabiliteit komt echter met een kanttekening, aangezien de online uitgaven in het tweede kwartaal met 5% zijn gedaald.

    We zien zowel online als offline dat consumenten minder besteden aan producten – Marlene ten Ham, Thuiswinkel.org

    Een opvallende trend in het rapport is dat consumenten kritischer worden in hun uitgaven aan producten, met een daling van 3% vergeleken met het voorgaande jaar, vooral in categorieën zoals Telecom en Home & Living. Daarentegen stijgen de uitgaven aan Sport & Recreatie en DIY/Garden. Diensten online blijven groeien, met een toename van 10% in uitgaven gedurende het eerste halfjaar van 2023, vooral gedreven door pakketreizen, losse vliegtickets & accommodaties, en evenementen.

    Een andere interessante bevinding is de groei van cross-border online aankopen, met een stijging van 13% in aankopen en 8% in bestedingen buiten Nederland. Duitsland blijft de meest populaire bestemming voor cross-border uitgaven, maar Groot-Brittannië en China tonen indrukwekkende groeicijfers.

    Tot slot blijft het gebruik van smartphones voor online winkelen toenemen, met een stijging van 35% in het eerste halfjaar van 2023. Het gebruik van tablets en desktop/laptops daarentegen vertoont een afname. Betaalmethoden zoals iDEAL en creditcards winnen aan populariteit, vooral voor cross-border aankopen.

    Bekijk de infographic:

     

     

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleAVM, maker FritZbox-routers, mogelijk verkocht
    Next Article WiZ brengt slimme bureaulamp op de markt

    Related Posts

    Nieuwe aflevering OFED Talks: Duurzaam rijden

    31 oktober 2025

    MediaMarkt lanceert eigen refurbished-label in Benelux

    31 oktober 2025

    CAO-onderhandelingen Retail Non-Food: Werkgevers stellen overleg uit na bespreking loonmodellen

    29 oktober 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.