Close Menu
    woensdag 24 september
    Trending
    • Teufel introduceert draagbare hifi-speaker MOTIV XL
    • ‘AI leidt tot afstandelijke klantrelaties’
    • Lenovo past AI-chatbot Lena aan na ontdekking ernstig beveiligingslek
    • Trust eerste pc-accessoiremerk met officiële ErgoCert-certificering
    • Philips introduceert ultracompacte USB-stick met 128 GB opslagcapaciteit
    • Anker SOLIX introduceert slimme thuisbatterij die met je meegroeit
    • Olaf Zwijnenberg (sectormanager retail Rabobank) overleden
    • TPV Technology krijgt hoogste duurzaamheidsscore van EcoVadis
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Vlehan jaarverslag: 2019 was uitstekend, 2020 start goed ondanks lockdown

    20 april 2020

    VLEHAN, de brancheorganisatie van importeurs en fabrikanten van elektrische huishoudelijke apparaten, maakt vandaag de jaarcijfers van 2019 bekend. Uit dit verslag blijkt dat 2019 een uitstekend jaar was voor de industrie: In vrijwel alle productcategorieën was de omzet hoger dan in het jaar ervoor.

    Gemak, service en design belangrijker dan prijs?
    Het toenemende belang van gemak, service en design in de afwegingen van consumenten was in 2019 wederom duidelijk herkenbaar in de ontwikkeling van de omzet. Uit de stijgende gemiddelde prijs van de verkochte producten kan worden afgeleid dat consumenten bereid zijn (iets) meer te betalen voor luxe en design. Producten moeten de consumenten daarbij ontzorgen en de technologie moet daaraan dienstbaar zijn.

    Duurzaamheid: doordacht ontwerp, degelijke productie en verantwoord gebruik
    Naast het voldoen aan de convenience-behoefte van de consumenten, wordt door steeds meer bedrijven veel aandacht besteed aan het aanbieden van producten die waarde toevoegen op meerdere niveaus : voor de consument, de planeet en de medewerkers van het bedrijf. Duurzaamheid en het verlagen van de CO2-footprint nam in 2019 een veel belangrijkere rol in, een ontwikkeling die zich in de komende jaren ongetwijfeld zal voortzetten. De branche zette onder meer in op duurzame grondstoffen en verpakkingsmaterialen, efficiënter vervoer, minder milieubelastende transportmiddelen. Daarnaast wordt steeds meer gekeken hoe apparaten herbruikbaar, repareerbaar en nóg energiezuiniger gemaakt kunnen worden.

    Ontwikkelingen industrie eerste kwartaal 2020
    In maart veranderde, met het uitbreken van de corona-crisis, het leven ingrijpend; ons land ging in een intelligente lockdown. Desondanks constateert VLEHAN dat de markt van elektrische huishoudelijke apparaten in maart, evenals in de maanden januari en februari, is gegroeid. Consumenten investeren in Major Domestic Appliances (groot huishoudelijke apparaten) waaronder wassen, drogen, koelen, vriezen en koken. Daarnaast is er sprake van groei bij een aantal specifieke Small Domestic Appliances (klein huishoudelijke apparaten) zoals friteuses, grilplaten (fun-cooking) en tondeuses (persoonlijke verzorging).

    Lockdown heeft invloed op consumentengedrag
    “Mensen zijn nu veel thuis en investeren meer dan hiervoor in hun dagelijkse ‘huishoudelijke operatie’. Hygiëne (wassen, drogen) is extra belangrijk, hamsteren van bederfelijke voedingsmiddelen leidt tot een grotere behoefte aan koelkasten en vriezers. Het sluiten van de restaurants zorgt ervoor dat consumenten meer aandacht besteden aan het thuis bereiden van maaltijden en de groei in de verkoop van tondeuses is te verklaren door de sluiting van de kappers.”, aldus Stefan Verhoeven, CEO van Miele en voorzitter van VLEHAN.

    Nederland steekt positief af: winkels blijven open en goede infrastructuur online verkopen
    Onze cijfers wijken af van die van de rest van Europa, vertelt Verhoeven. “Dat is enerzijds te danken aan het feit dat retailers hun activiteiten, mits zij de RIVM-maatregelen in acht nemen, gewoon kunnen voortzetten en anderzijds omdat we in Nederland in een zeer goede infrastructuur voor online verkopen hebben. We hebben uitstekende webshops en online platformen en ook de achterliggende logistieke en financiële infrastructuren zijn van een zeer hoog niveau. Consumenten zijn gewend om onze producten ook online te kopen, dat is in veel Europese landen heel anders.”

    [3d-flip-book mode=”fullscreen” urlparam=”fb3d-page” id=”109907″ title=”false”]

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleOmzet detailhandel 5 procent hoger in februari
    Next Article Steeds een stukje drukker in de winkelstraten

    Related Posts

    Olaf Zwijnenberg (sectormanager retail Rabobank) overleden

    16 september 2025

    ‘AI-assistenten bedreigen zichtbaarheid van retailers’

    5 september 2025

    Bol introduceert ‘digitale etalages’ voor merken via Branded Shelves

    5 september 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.