
Met een stijging van 28% ten opzichte van 2014 was vinyl goed voor 6% van de omzet in muziekretail. Het bestverkochte album was Adele’s ’25’ (116.000 stuks), gevolgd door Taylor Swift’s ‘1989’ (74,000 stuks).
Vinyl was goed voor een omzet van $416 miljoen in 2015 en dit was meer dan de industrie verdiende aan online streaming diensten als YouTube en Spotify. Die genereerden met miljarden streams een omzet van slechts $385.
De artiesten spinnen garen bij de gestegen verkopen van vinyl, vooral omdat ze aan streaming diensten nauwelijks verdienen. Streaming vreet wel aan de verkoop van cd’s, waarvan 11% minder werden verkocht dan in 2014. De verkopen van digitale albums liepen terug met 3% en van losse nummers met 12%.
2015 Vinyl verkopen (bron Nielsen/Billboard)
1. Adele, 25 – 116,000
2. Taylor Swift, 1989 – 74,000
3. Pink Floyd, Dark Side of the Moon – 50,000
4. Beatles, Abbey Road – 50,000
5. Miles Davis, Kind of Blue – 49,000
6. Arctic Monkeys, AM – 48,000
7. Sufjan Stevens, Carrie & Lowell – 45,000
8. Alabama Shakes, Sound & Color – 45,000
9. Hozier, Hozier – 43,000
10. Soundtrack, Guardians of the Galaxy – 43,000