Close Menu
    zondag 16 november
    Trending
    • Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart
    • Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025
    • ‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’
    • WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact
    • Nieuwe eigenaar ERM
    • Anker betaalde Eufy-gebruikers voor video’s om AI te trainen
    • Opmerkelijk: Alleen ATAG-apparatuur in de smaak bij vtwonen-make-over
    • Exertis Benelux stopt met bedrijfsactiviteiten
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Vinylverkopen op niveau jaren 80

    1 april 2016

    vinylArtiesten verdienen weer fors aan de verkopen van hun muziek dankzij de toenemende populariteit van vinyl. Alleen in de Verenigde Staten gingen er vorig jaar 17 miljoen zwarte schijven over de toonbank, waardoor de verkopen van 1988 geëvenaard werden.

     

    Met een stijging van 28% ten opzichte van 2014 was vinyl goed voor 6% van de omzet in muziekretail. Het bestverkochte album was Adele’s ’25’ (116.000 stuks), gevolgd door Taylor Swift’s ‘1989’  (74,000 stuks).

    Vinyl was goed voor een omzet van $416 miljoen in 2015 en dit was meer dan de industrie verdiende aan online streaming diensten als YouTube en Spotify. Die genereerden met miljarden streams een omzet van slechts $385.

    De artiesten spinnen garen bij de gestegen verkopen van vinyl, vooral omdat ze aan streaming diensten nauwelijks verdienen. Streaming vreet wel aan de verkoop van cd’s, waarvan 11% minder werden verkocht dan in 2014. De verkopen van digitale albums liepen terug met 3% en van losse nummers met 12%.

     

    2015 Vinyl verkopen (bron Nielsen/Billboard)
    1. Adele, 25 – 116,000
    2. Taylor Swift, 1989 – 74,000
    3. Pink Floyd, Dark Side of the Moon – 50,000
    4. Beatles, Abbey Road – 50,000
    5. Miles Davis, Kind of Blue – 49,000
    6. Arctic Monkeys, AM – 48,000
    7. Sufjan Stevens, Carrie & Lowell – 45,000
    8. Alabama Shakes, Sound & Color – 45,000
    9. Hozier, Hozier – 43,000
    10. Soundtrack, Guardians of the Galaxy – 43,000

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleRed Dot Design Award voor Schulthess
    Next Article Foxconn neemt Sharp over

    Related Posts

    Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart

    13 november 2025

    Ook HelloTV start Black Friday-maand, met ‘laagsteprijsgarantie’

    4 november 2025

    Nieuwe aflevering OFED Talks: Duurzaam rijden

    31 oktober 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.