Samsung was in 2022 voor het zeventiende jaar op rij wereldmarktleider op het gebied van televisies, zo laat onafhankelijk marktonderzoekbureau Omdia weten. Samsungs leidinggevende positie op de TV-markt wordt het best geïllustreerd door de Neo QLED-reeks. In 2022 verkocht Samsung maar liefst 9,65 miljoen exemplaren van QLED- en Neo QLED-TV’s.

Samsung domineerde bovendien het ultragrote tv-marktsegment in 2022, met 36,1% marktaandeel voor TV’s van meer dan 75 inch en 42,9% marktaandeel voor TV’s van meer dan 80 inch. “Ons marktleiderschap in de afgelopen zeventien jaar is mogelijk dankzij de loyaliteit en het vertrouwen van onze klanten,” zegt Tonnie van Schijndel, Senior Marketing Manager Audio & Televisie bij Samsung Benelux in een persbericht.
Voor de premium TV-markt behield de Zuid-Koreaanse grootmacht met 48,6% het grootste marktaandeel qua omzet, zo becijferde Omdia.
Omdia is een wereldwijde onderzoeksbureau dat de punten in het technologie-ecosysteem met elkaar verbindt. Omdia werd begin 2020 gevormd uit de expertise van de onderzoeksmerken Ovum, IHS Markit Technology, Tractica en Heavy Reading.