Close Menu
    maandag 17 november
    Trending
    • Animatie: Retailallianties zorgen voor lagere prijzen en meer keuze in winkels
    • Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart
    • Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025
    • ‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’
    • WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact
    • Nieuwe eigenaar ERM
    • Anker betaalde Eufy-gebruikers voor video’s om AI te trainen
    • Opmerkelijk: Alleen ATAG-apparatuur in de smaak bij vtwonen-make-over
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    ‘Retailers worstelen met onderscheidend vermogen en klantloyaliteit’

    15 april 2025

    Veel retailers in Nederland hebben moeite om zich te onderscheiden en een loyale klantenbasis op te bouwen. Dat blijkt uit de Retail Ranking 2025 van Q&A Retail. Slechts 11% van de onderzochte retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld. Door dalende verkoopvolumes, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag staat de toekomstbestendigheid van veel winkels onder druk.

    Volgens het onderzoek wordt slechts 12% van de retailers door consumenten als echt onderscheidend ervaren. Onder de positieve uitschieters bevinden zich onder andere Ekoplaza, Keurslager, Wereldwinkel, Picnic en Rituals. Daarentegen vindt twee derde van de bezoekers bij 17% van de retailers geen onderscheidend vermogen. Vooral mode- en woonwinkels hebben hier moeite mee.

    De meest bezochte retailers in Nederland blijven gevestigde namen zoals Bol, Albert Heijn, Kruidvat, Action en IKEA. Niet alleen bezoekersaantallen zijn belangrijk, maar ook het aandeel in de totale bestedingen. Vooral optiekketens zoals Pearle en Specsavers scoren hierin goed, net als online spelers zoals 123inkt en Zooplus.

    Retailers met een sterke fanbase, zoals Schoonenberg, Picnic en Hunkemöller, blijken succesvoller. Zij weten niet alleen klanten aan zich te binden, maar worden ook actief aanbevolen bij anderen. Op sectorniveau scoren Holland & Barrett, Bol en ANWB goed op loyaliteit. Verder valt op dat online retailers zoals Coolblue en Zalando vooruitgang boeken, net als fashionketens en value-spelers zoals Wibra en JYSK.

    Voor consumenten blijft de prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkste criterium bij de keuze voor een retailer. Klantenservice en snelheid spelen ook een grote rol, vooral bij jongere consumenten. Een breed en relevant assortiment blijft daarnaast essentieel voor succes in de retailsector.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleSony stopt voorlopig met 8K-tv’s
    Next Article Fairphone en ChatLicense stimuleren verantwoord smartphonegebruik bij kinderen

    Related Posts

    Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart

    13 november 2025

    Voormalige Blokker-franchisers starten eigen winkelketen onder naam Allesz

    6 november 2025

    Ook in 2026 weer Nederlandse handelsmissie naar technologiebeurs CES in Las Vegas

    16 oktober 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.