Veel retailers in Nederland hebben moeite om zich te onderscheiden en een loyale klantenbasis op te bouwen. Dat blijkt uit de Retail Ranking 2025 van Q&A Retail. Slechts 11% van de onderzochte retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld. Door dalende verkoopvolumes, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag staat de toekomstbestendigheid van veel winkels onder druk.

Volgens het onderzoek wordt slechts 12% van de retailers door consumenten als echt onderscheidend ervaren. Onder de positieve uitschieters bevinden zich onder andere Ekoplaza, Keurslager, Wereldwinkel, Picnic en Rituals. Daarentegen vindt twee derde van de bezoekers bij 17% van de retailers geen onderscheidend vermogen. Vooral mode- en woonwinkels hebben hier moeite mee.
De meest bezochte retailers in Nederland blijven gevestigde namen zoals Bol, Albert Heijn, Kruidvat, Action en IKEA. Niet alleen bezoekersaantallen zijn belangrijk, maar ook het aandeel in de totale bestedingen. Vooral optiekketens zoals Pearle en Specsavers scoren hierin goed, net als online spelers zoals 123inkt en Zooplus.
Retailers met een sterke fanbase, zoals Schoonenberg, Picnic en Hunkemöller, blijken succesvoller. Zij weten niet alleen klanten aan zich te binden, maar worden ook actief aanbevolen bij anderen. Op sectorniveau scoren Holland & Barrett, Bol en ANWB goed op loyaliteit. Verder valt op dat online retailers zoals Coolblue en Zalando vooruitgang boeken, net als fashionketens en value-spelers zoals Wibra en JYSK.
Voor consumenten blijft de prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkste criterium bij de keuze voor een retailer. Klantenservice en snelheid spelen ook een grote rol, vooral bij jongere consumenten. Een breed en relevant assortiment blijft daarnaast essentieel voor succes in de retailsector.