LG Electronics heeft van de Autoriteit Consument & markt (ACM) een boete van bijna 8 miljoen euro opgelegd gekregen. Het bedrijf zou verboden afspraken over de prijzen van televisies hebben gemaakt met webwinkels.
Het gaat om de periode 2015 tot en met 2018. De ACM stelt dat LG prijsverhogingen van zeven grote (web)winkels regisseerde naar de adviesprijs die LG geeft. Volgens bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de ACM verstoorde LG daarmee de concurrentie tussen deze winkels en dat leidde tot hogere prijzen voor consumenten.
Winkeliers moeten geheel zelfstandig hun prijzen kunnen bepalen. Maar volgens de ACM gaf LG prijsadviezen aan retailers die LG-televisies verkochten en werd hen verzocht deze prijzen aan te passen. Maar retailers blijken ook aan LG te hebben gevraagd om concurrerende retailers erop aan te spreken als zij prijzen hanteerden die lager waren dan de adviesprijs.
Regels schrijven voor dat winkeliers zelfstandig de eigen verkoopprijzen moeten bepalen. Een leverancier mag wel een prijsadvies geven, maar alleen vrijblijvende adviezen. Er mag op geen enkele wijze druk worden uitgeoefend of worden verwezen naar de acties van concurrenten.
In 2021 heeft de ACM televisiefabrikant Samsung ook al eens beboet voor verboden prijsbeïnvloeding. Samsung werd een boete opgelegd van 39 miljoen euro.
LG gaat in beroep tegen de beslissing.