Close Menu
    maandag 22 december
    Trending
    • ‘Elektrische bedrijfswagens worden goedkoper, maar ondernemers blijven terughoudend’
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    • LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO
    • EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Exertis Benelux stopt met bedrijfsactiviteiten

    6 november 2025

    Na jaren van structurele verliezen heeft Exertis Benelux B.V. besloten haar bedrijfsactiviteiten te beëindigen. Het bedrijf, waaronder ook Exertis Amacom (consumentenelektronica) en Exertis AV (Pro AV & UCC) vallen, maakte het besluit op 4 november bekend in een brief aan relaties.

    Volgens de directie is het besluit genomen na ‘een uitgebreide evaluatie’, waarbij werd geconcludeerd dat er op korte termijn onvoldoende verbetering te verwachten is in de winstgevendheid. “Er is al geruime tijd sprake van structureel verlies en de vooruitzichten bieden geen positief rendement op het geïnvesteerde werkkapitaal,” aldus Exertis Benelux.

    Stijgende kosten en veranderend distributielandschap

    De onderneming kampte de afgelopen jaren met sterk stijgende kosten. Vooral loonkosten, transport en opslag stegen harder dan de omzet en de marges in de distributie. “De kosten overstijgen al geruime tijd de baten,” stelt het bedrijf.

    Daarnaast veranderde het distributielandschap ingrijpend. Fabrikanten leveren steeds vaker rechtstreeks aan resellers en eindgebruikers, terwijl online sales en eigen verkoopkanalen van merken sterk zijn toegenomen. Hierdoor kwam de traditionele rol van distributeur onder druk te staan.

    Exertis Benelux richtte zich de laatste jaren vooral op fijnmazige en specialistische logistieke dienstverlening – een segment met relatief hoge kosten. “Dat heeft geleid tot een structureel verlies dat niet langer houdbaar is,” schrijft het bedrijf.

    Pogingen tot herstel

    In de afgelopen periode zijn diverse maatregelen genomen om het tij te keren. Zo werden nieuwe merken toegevoegd aan het portfolio, marges bij leveranciers verbeterd en kostenbesparingen doorgevoerd. Ook werd gewerkt aan een nieuw centraal warehouse in Oss, bedoeld om de logistiek efficiënter te maken.

    Desondanks bleek het onvoldoende om winstgevend te worden. “Het is niet gelukt om zwarte cijfers te schrijven,” erkent de directie. “Het onvermijdelijke resultaat is dat de bedrijfsactiviteiten worden gestaakt.”

    Impact op de markt

    De aankondiging betekent het einde van een belangrijke speler in de distributie van consumentenelektronica en professionele AV-oplossingen in de Benelux. Exertis Benelux was onderdeel van het internationale Exertis-netwerk, dat wereldwijd actief is in de distributie van technologieproducten.

    Wat er gebeurt met de merkenportefeuille en bestaande contracten met retailers en leveranciers, is nog niet bekendgemaakt. De directie zegt te beseffen dat de beslissing impact zal hebben op relaties en klanten, en belooft hen “de komende periode nader te informeren over vervolgstappen.”

     

    Met het besluit verdwijnt opnieuw een gevestigde naam uit de Nederlandse distributiesector – een markt die onder druk staat door dunner wordende marges, stijgende kosten en toenemende directe verkoop door fabrikanten.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous ArticleVoormalige Blokker-franchisers starten eigen winkelketen onder naam Allesz
    Next Article Opmerkelijk: Alleen ATAG-apparatuur in de smaak bij vtwonen-make-over

    Related Posts

    Nieuwe eigenaar ERM

    10 november 2025

    Amazon schrapt 14.000 kantoorbanen ‘om bureaucratie tegen te gaan’

    5 november 2025

    Amazon investeert 1,4 miljard euro in Nederlandse markt om positie te versterken

    4 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.