Close Menu
    woensdag 22 oktober
    Trending
    • Coolblue-topman Pieter Zwart genoemd als potentiële premier
    • Samsung aanwezig op CES met ‘grootste stand ooit’
    • CES Unveiled Europe keert terug naar Amsterdam ‘met focus op innovatie en samenwerking’
    • Ook in 2026 weer Nederlandse handelsmissie naar technologiebeurs CES in Las Vegas
    • Brekr introduceert longtail e-bike L250 ‘voor stedelijk vervoer’
    • MediaMarkt biedt same day delivery nu ook in Rotterdam en Dordrecht aan
    • ‘iPhone Air onderstreept wereldwijde trend naar ultradunne smartphones’
    • Logitech lanceert opvolger van iconische muis
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Dit was het jaar voor de elektro retail industrie

    29 december 2023

    Fijne feestdagen! Op een dag als vandaag zitten we natuurlijk allemaal lekker voor de buis en veel te veel te eten, dus we laten het nieuws even voor wat het is. We doen het vandaag met achtergrond: welke verhalen vielen dit jaar op?

    Happy new eyar!

    Die vraag beantwoorden we aan de hand van de cijfers van onze eigen website. Welke pagina’s werden het meest of het langs bekeken en waarom? Wat werkte helemaal niet?  Kortom, een kleine wrap-up. Voor onze statistieken maken we overigens gebruik van de Jetpack-suite, voor de liefhebbers.

    Maandag leest iedereen ERM Online

    2023 is het jaar dat we actiever dan ooit online zijn gaan publiceren. Zo goed als dagelijks schreven we, zelfs in de zomer, uitgebreide (en soms minder uitgebreide) artikelen binnen onze branche. Soms vonden we een bericht zo nieuwswaardig, dat we direct erna nog een melding via onze nieuwsbrief maakte, bijvoorbeeld toen begin september BCC surseance van betaling aanvroeg. 

    Enkele algehele feiten: jullie lezen onze site het liefst op maandag, en dan het liefst rond een uurtje of twee in de middag. De teller van het aantal berichten staat momenteel op meer dan 350 en dat aantal zal de komende dagen natuurlijk groeien.

    Trends op tv-gebied, maar kijken we nog wel?

    Het eerste kwartaal van dit jaar stond, zo blijkt ook uit onze cijfers, vooral in het teken van de nieuwste trends op het gebied van televisies. We schreven stukken over OLED en andere technieken, maar kwamen ook tot de conclusie dat slechts 17 procent van de jongeren nog ouderwets tv kijkt.

    Binnen het ERT-kanaal viel vooral de campagne van Electro World op. Onder de noemer ‘waar het om draait’ maakte de retailer duidelijk dat goede service een van de belangrijkste speerpunten van Electro World is. 

    Grappig nieuws kwam er van James Dyson, de uitvinder van de bekende zakloze stofzuigers. Hij hekelt het kopieergedrag van grote merken. “Op school mocht je geen huiswerk overschrijven. Dat was valsspelen, je werd dan geschorst. Maar in de commerciële wereld wordt afkijken zelfs toegejuicht”, foeterde hij in februari.

    James Dyson in zwart wit
    Dyson werd in februari boos op andere fabrikanten vanwege kopieergedrag. Beeld: Dyson.

    In Q2 kwamen de eerste berichten rondom het faillissement van BCC binnendruppelen. Het begon nog positief, met een aankondiging over ‘het worden van een one-stop shop’, maar al snel kwam er het vervelende nieuws over massa-ontslagen naar buiten. Het begin van het einde. 

    Tussendoor vielen tegenvallende cijfers op: zowel BOL – dat trouwens een nieuwe naam kreeg – als Coolblue draaide een minder 2022, Samsung een heel slecht eerste kwartaal. 

    Xander de Buisonjé

    De zomermaanden zijn normaliter vaak een stuk rustiger qua nieuwswaarde, maar mede door niemand minder dan Xander de Buisonjé bleven we vaak bezocht. De zanger deed eind augustus, en nog steeds eigenlijk, stof opwaaien met zijn nieuwe BREGGZ in ear headset die, zo claimt hij zelf net zo goed klinkt als de dure sets in studio’s. BREGGZ is overigens te zien op CES. 

    Naast BREGGZ was er dit jaar een hoop te melden op audio en visueel gebied: zo luisterde Loewe haar honderdjarig bestaan op met de introductie van een bijzondere verjaardagsradio. En in Nederland relatief onbekende Lexon deed de wenkbrauwen fronsen met een wel heel kunstige serie audioproducten, terwijl Yamaha een compleet alles-in-een home theater de markt op bracht.

    September stond, natuurlijk, in het teken van de IFA. We gingen met drie man sterk naar Berlijn, wat resulteerde in uitgebreide verslagen, opgedeeld in categorieën als witgoed en bruingoed. Ook keken we wat beter naar de ebike, e step en fatbike hype: is dat iets voor het ERT-kanaal? En we maakten een video over Nedis; het Brabantse bedrijf zet sterk in op het thema smart health, slimme producten rondom je gezondheid.

    Maar september was ook de maand dat bekend werd dat BCC niet meer de te redden viel, met als ultieme dieptepunt de beslissing om sommige winkels zelfs dicht te houden uit angst voor bedreigende situaties.

    Verder presenteerde Philips een opmerkelijke slaaphoofdtelefoon, Samsung een nieuwe smarttag en kwam WiZ met een slimme bureaulamp. Sowieso is het thema ‘smart’ nog altijd relevant. Was het vroeger een buzzwoord, zeker met het nog uitgebreidere ‘internet of things’, lijken  slimme apparaten niet meer weg te denken uit ons bestaan.

    We kopen die producten vooral omdat ze vaak allerlei energiebesparende voordelen hebben. Daarover gesproken: in november een dag voor Black Friday opende EcoFlow, maker van energie-oplossingen van voornamelijk in en om het huis, zijn eerste pop-up store in het centrum. Het moet een voorbode zijn voor EcoFlow-producten in de grotere retailers. 

    Veel voormalige BCC-winkels vonden een nieuwe eigenaar, onder een nieuwe formule.

    Tussendoor bleek dat BCC vlak voor zijn faillissement nog bijna verkocht was. Dat gebeurde dus niet, maar veel winkels konden gelukkig wel onder een andere vlag doorgaan, bijvoorbeeld als een nieuwe Mediamarkt of Elektro World. En: De Consumentenbond dropte even een klein bommetje door Samsung voor de rechter te slepen wegens verboden prijsafspraken. Iets waar LG eerder al een boete voor moest betalen.

    2023 was, tot slot, ook het jaar duurzaamheid binnen de industrie echt hoog op de agenda werd gezet. Verpakkingen worden duurzamer, de productie moet zo. min mogelijk co2 uitstoten,  bezorging meer verantwoord en het kopen van refurbished producten (soms zelfs met ‘Premium’ kwaliteit) een stuk populairder.

    Wat dat laatste betreft: dat geldt ook voor onze website overigens. Jullie bezochten dit jaar massaal elektroretailmagazine.nl (of: ERM Online, het is maar hoe je het noemt) en dat wordt gewaardeerd. 2023 was op online gebied ons succesvolste jaar ooit, en hopen dat volgend jaar natuurlijk te overtreffen.

    Een goed en gezond 2024 gewenst!

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleDit zijn de trends in de elektro retail industrie volgens ChatGPT
    Next Article Swappie: ‘Tweederde van Nederlanders staat open voor tweedehands cadeau’

    Related Posts

    Coolblue-topman Pieter Zwart genoemd als potentiële premier

    22 oktober 2025

    Samsung aanwezig op CES met ‘grootste stand ooit’

    21 oktober 2025

    CES Unveiled Europe keert terug naar Amsterdam ‘met focus op innovatie en samenwerking’

    20 oktober 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.