Fijne feestdagen! Op een dag als vandaag zitten we natuurlijk allemaal lekker voor de buis en veel te veel te eten, dus we laten het nieuws even voor wat het is. We doen het vandaag met achtergrond: welke verhalen vielen dit jaar op?
Die vraag beantwoorden we aan de hand van de cijfers van onze eigen website. Welke pagina’s werden het meest of het langs bekeken en waarom? Wat werkte helemaal niet? Kortom, een kleine wrap-up. Voor onze statistieken maken we overigens gebruik van de Jetpack-suite, voor de liefhebbers.
Maandag leest iedereen ERM Online
2023 is het jaar dat we actiever dan ooit online zijn gaan publiceren. Zo goed als dagelijks schreven we, zelfs in de zomer, uitgebreide (en soms minder uitgebreide) artikelen binnen onze branche. Soms vonden we een bericht zo nieuwswaardig, dat we direct erna nog een melding via onze nieuwsbrief maakte, bijvoorbeeld toen begin september BCC surseance van betaling aanvroeg.
Enkele algehele feiten: jullie lezen onze site het liefst op maandag, en dan het liefst rond een uurtje of twee in de middag. De teller van het aantal berichten staat momenteel op meer dan 350 en dat aantal zal de komende dagen natuurlijk groeien.
Trends op tv-gebied, maar kijken we nog wel?
Het eerste kwartaal van dit jaar stond, zo blijkt ook uit onze cijfers, vooral in het teken van de nieuwste trends op het gebied van televisies. We schreven stukken over OLED en andere technieken, maar kwamen ook tot de conclusie dat slechts 17 procent van de jongeren nog ouderwets tv kijkt.
Binnen het ERT-kanaal viel vooral de campagne van Electro World op. Onder de noemer ‘waar het om draait’ maakte de retailer duidelijk dat goede service een van de belangrijkste speerpunten van Electro World is.
Grappig nieuws kwam er van James Dyson, de uitvinder van de bekende zakloze stofzuigers. Hij hekelt het kopieergedrag van grote merken. “Op school mocht je geen huiswerk overschrijven. Dat was valsspelen, je werd dan geschorst. Maar in de commerciële wereld wordt afkijken zelfs toegejuicht”, foeterde hij in februari.

In Q2 kwamen de eerste berichten rondom het faillissement van BCC binnendruppelen. Het begon nog positief, met een aankondiging over ‘het worden van een one-stop shop’, maar al snel kwam er het vervelende nieuws over massa-ontslagen naar buiten. Het begin van het einde.
Tussendoor vielen tegenvallende cijfers op: zowel BOL – dat trouwens een nieuwe naam kreeg – als Coolblue draaide een minder 2022, Samsung een heel slecht eerste kwartaal.
Xander de Buisonjé
De zomermaanden zijn normaliter vaak een stuk rustiger qua nieuwswaarde, maar mede door niemand minder dan Xander de Buisonjé bleven we vaak bezocht. De zanger deed eind augustus, en nog steeds eigenlijk, stof opwaaien met zijn nieuwe BREGGZ in ear headset die, zo claimt hij zelf net zo goed klinkt als de dure sets in studio’s. BREGGZ is overigens te zien op CES.
Naast BREGGZ was er dit jaar een hoop te melden op audio en visueel gebied: zo luisterde Loewe haar honderdjarig bestaan op met de introductie van een bijzondere verjaardagsradio. En in Nederland relatief onbekende Lexon deed de wenkbrauwen fronsen met een wel heel kunstige serie audioproducten, terwijl Yamaha een compleet alles-in-een home theater de markt op bracht.
September stond, natuurlijk, in het teken van de IFA. We gingen met drie man sterk naar Berlijn, wat resulteerde in uitgebreide verslagen, opgedeeld in categorieën als witgoed en bruingoed. Ook keken we wat beter naar de ebike, e step en fatbike hype: is dat iets voor het ERT-kanaal? En we maakten een video over Nedis; het Brabantse bedrijf zet sterk in op het thema smart health, slimme producten rondom je gezondheid.
Maar september was ook de maand dat bekend werd dat BCC niet meer de te redden viel, met als ultieme dieptepunt de beslissing om sommige winkels zelfs dicht te houden uit angst voor bedreigende situaties.
Verder presenteerde Philips een opmerkelijke slaaphoofdtelefoon, Samsung een nieuwe smarttag en kwam WiZ met een slimme bureaulamp. Sowieso is het thema ‘smart’ nog altijd relevant. Was het vroeger een buzzwoord, zeker met het nog uitgebreidere ‘internet of things’, lijken slimme apparaten niet meer weg te denken uit ons bestaan.
We kopen die producten vooral omdat ze vaak allerlei energiebesparende voordelen hebben. Daarover gesproken: in november een dag voor Black Friday opende EcoFlow, maker van energie-oplossingen van voornamelijk in en om het huis, zijn eerste pop-up store in het centrum. Het moet een voorbode zijn voor EcoFlow-producten in de grotere retailers.

Tussendoor bleek dat BCC vlak voor zijn faillissement nog bijna verkocht was. Dat gebeurde dus niet, maar veel winkels konden gelukkig wel onder een andere vlag doorgaan, bijvoorbeeld als een nieuwe Mediamarkt of Elektro World. En: De Consumentenbond dropte even een klein bommetje door Samsung voor de rechter te slepen wegens verboden prijsafspraken. Iets waar LG eerder al een boete voor moest betalen.
2023 was, tot slot, ook het jaar duurzaamheid binnen de industrie echt hoog op de agenda werd gezet. Verpakkingen worden duurzamer, de productie moet zo. min mogelijk co2 uitstoten, bezorging meer verantwoord en het kopen van refurbished producten (soms zelfs met ‘Premium’ kwaliteit) een stuk populairder.
Wat dat laatste betreft: dat geldt ook voor onze website overigens. Jullie bezochten dit jaar massaal elektroretailmagazine.nl (of: ERM Online, het is maar hoe je het noemt) en dat wordt gewaardeerd. 2023 was op online gebied ons succesvolste jaar ooit, en hopen dat volgend jaar natuurlijk te overtreffen.
Een goed en gezond 2024 gewenst!