Webwinkels overtreden massaal de regels door niet alle vereiste contactgegevens (goed vindbaar) op hun site te vermelden. Dat schrijft Emerce, op basis van een onderzoek de Consumentenbond, die de websites van de 100 grootste webshops in Nederland onderzocht.

Sinds mei 2022 zijn bedrijven verplicht om een e-mailadres én een telefoonnummer voor klanten op een logische en goed vindbare plek op hun website te vermelden. Slechts 37 van de 100 onderzochte webwinkels doen dat.
Ongeveer de helft van de gecontroleerde webshops publiceert wel een telefoonnummer, maar geen e-mailadres. De onderzoekers vonden bijvoorbeeld van AliExpress, Amazon, Benu Webshop, Domino’s, Ikea en Nike geen e-mailadres. Vaak zit die overigens wel verstopt in de algemene voorwaarden.
Te vaak maken webwinkels zich er makkelijk van af met contactformulieren of chatbots, stelt de bond. Consumenten moeten eenvoudig contact kunnen krijgen met een mens als ze dat willen.
Grote elektroretailers als Coolblue, CameraNU, en Mediamarkt publciceren overigens wél netjes hun mailadres en telefoonnummers. Een overzicht van alle gevonden telefoonnummers staat hier.
Via: Emerce.