Sinds 2015 zijn de prijzen van smartphones bijna verdubbeld. Tegenwoordig kost een toestel van de populairste fabrikanten gemiddeld 800 euro, dat is 97 procent meer dan in 2015. Wanneer je naar alle merken in de markt kijkt is de gemiddelde prijs van een smartphone die in 2015 werd verkocht, in dezelfde periode met 51 procent gestegen. Dat blijkt uit een eigen marktanalyse van prijsvergelijker Pricewise.
Een toestel van de populairste fabrikanten in Nederland (Apple, Samsung, Xiaomi en Huawei) kost momenteel gemiddeld 792 euro. In 2015 bedroeg de gemiddelde prijs van de marktleiders 401 euro. Dat is bijna een verdubbeling in prijs.
Een in Nederland verkochte smartphone kostte in 2015 gemiddeld 390 euro (volgens gegevens van Bitkom Research en Hemix). Eind 2022 bedroeg de gemiddelde verkoopprijs voor een smartphone 590 euro. Dat komt overeen met een stijging van 51 procent.
Apple en Samsung hebben de prijs van hun grote modelseries minder verhoogd dan Huawei en Xiaomi. Waar de iPhone 6s in 2015 nog 739 euro kostte, kost de huidige iPhone 15 PRO inmiddels 1.229 euro. De Samsung Galaxy S6 kwam in de markt voor 699 euro, vandaag kost de Galaxy S23 minimaal 949 euro. Beide voorbeelden komen overeen met een prijsstijging van circa 35 procent.
De Samsung Galaxy Z Fold2 kostte vroeger 1.299 en de Fold5 kost inmiddels al gauw 1.899 euro. De modellen van de Chinese fabrikant Huawei zijn sinds 2015 gemiddeld 140 procent duurder geworden. De populaire P8 kostte in 2015 bijvoorbeeld 499 euro, de P50 Pro kostte op releasedag 1.199 euro. Xiaomi is vanaf 2019 op de markt en heeft snel marktaandeel veroverd, maar heeft sindsdien een prijsstijging van gemiddeld 122 procent ondergaan.
‘Premiummodellen ingeburgerd’
Een reden voor de prijsstijgingen onder marktleiders is, volgens PriceWise dat premiummodellen de afgelopen jaren ingeburgerd zijn. Deze apparaten zijn soms aanzienlijk duurder en beter uitgerust dan de standaardmodellen, maar soms ook maar beperkt. Een extra kostenpost is de 5G-technologie, die veel vaker wordt geïnstalleerd in het midden- en hoge prijssegment. Of een betere camera.
“Nog een reden voor de relatief hoge prijzen bij bekende merken als Apple, Samsung enzovoorts is hun marketing”, zegt Hans de Kok, directeur prijsvergelijker Pricewise: “Grote merken zijn vaak zo succesvol omdat ze aanzienlijk meer geld investeren in marketing en ‘toestelbeleving’, dan kleinere fabrikanten. Meer dan 90 procent van de smartphones die momenteel in Nederland worden verkocht, zijn van Apple, Samsung, Huawei of Xiaomi.”