Elektronicaketen BCC heeft uitstel van betaling gevraagd bij de Amsterdamse rechtbank. Volgens eigenaar Michiel Witteveen van moederbedrijf Mirage Retail Group, kan het model van BCC niet meer uit.
Het bedrijf zegt te maken te hebben met ‘aanhoudende en toenemende zware marktomstandigheden‘. Twee bewindvoerders gaan de komende tijd kijken naar de toekomstmogelijkheden van BCC.
‘Huur, lonen, energie zijn allemaal duurder geworden. Om geld te verdienen moet je simpelweg hogere marges maken, maar grote leveranciers weigeren in die richting te bewegen,’ zegt de ceo tegen het FD.
Ook heeft het bedrijf last van de terughoudendheid van consumenten en de coronapandemie. Zo kreeg BCC geen NOW-steun, omdat de stijging van de online omzet de daling van de winkelomzet compenseerde. Maar volgens Witteveen maakt BCC op online omzet geen winst. Het bedrijf kon wel de betaling van loon- en omzetbelasting uitstellen tijdens de coronacrisis, maar daardoor heeft het bedrijf nu een schuld bij de fiscus van zo’n 30 miljoen euro.
Winkels blijven open

De uitstel van betaling heeft voorlopig geen gevolgen voor de winkels van BCC, zo zegt het bedrijf. De winkels en webshop blijven open. De komende tijd wordt gekeken naar de toekomstmogelijkheden van het bedrijf.
In een reactie op Twinkle laat ceo Caspar Klinkhamer van BCC weten dat het bedrijf heeft geconcludeerd niet op dezelfde voet verder te kunnen, ondanks dat er maatregelen zijn genomen om de positie te verbeteren. ‘Samen met de bewindvoerders zullen we nu verdere opties beoordelen. Onze prioriteit ligt nu bij onze medewerkers en klanten. Wij zullen ons uiterste best doen dit proces op een voor alle betrokkenen zo goed mogelijke manier uit te voeren.’
Tekenen
Dat het slecht ging met BCC, werd de afgelopen jaren al wel duidelijk. Een jaar geleden maakte het bedrijf bekend het hoofdkantoor en distributiecentrum in Schiphol-Rijk te sluiten. Naar eigen zeggen om zo weer winst te kunnen maken. Dat blijkt niet gelukt te zijn. Enkele maanden geleden maakte het bedrijf nog bekend flink te moeten snijden in het personeelsbestand en het vloeroppervlak en assortiment van de winkels.
Bezuinigen
Retaildeskundige Paul Moers stelt in het AD dat de gehele elektronica-industrie in zwaar weer verkeert. Onder meer de gestegen huurprijzen, lonen en inkoopprijzen zijn daar de oorzaak van. ,,Veel mensen zijn flink aan het bezuinigen. De aankoop van dure spullen zoals elektronica wordt dan als eerste uitgesteld. Daar heeft een keten als BCC ontzettend veel last van.”
Volgens Moers staat de meerwaarde van fysieke winkels steeds meer ter discussie met online aanbieders als Coolblue en Bol.com, die apparaten binnen 24 uur op de stoep beloven en ook op andere fronten uitstekende service bieden. “De functie van winkels is dramatisch aan het veranderen. Wie nog naar de winkelstraat gaat, wil geïnspireerd worden, verrast worden. Neem de Applestore: dat is zo mooi neergezet. BCC heeft daar nog geen goed antwoord op gevonden.”
Mirage
Eerder werd al bekend dat Mirage Retail Group Intertoys in de etalage had gezet en dat het op termijn ook een koper zoekt voor Blokker en BCC. Voor die laatste moet dus sneller een oplossing komen. Mirage Retail Group nam BCC drie jaar geleden over van het Franse Fnac Darty.
BCC heeft 56 winkels en zo’n duizend medewerkers. Zij zijn inmiddels ingelicht over de situatie. Surseance van betaling is vaak het voorportaal van het faillissement.