De totale afzet in de witgoedbranche was in 2021 gelijk aan die in 2020. Dit schrijft APPLiA Nederland, de belangenbehartiger van leveranciers en producenten van elektrische huishoudelijke apparaten, in haar jaarverslag, die ditmaal voor het eerst alleen digitaal wordt uitgegeven.
In 2020 – het eerste coronajaar – was goed zichtbaar dat door het vele thuiswerken en gecancelde vakanties, consumenten investeerden in hun elektrische huishoudelijke apparaten, schrijft APPLiA. “Het was daardoor een uitzonderlijk goed jaar voor de verkoop van deze apparaten, al vlakte de omzetgroei wel wat af. De totale omzet van 2021 was 3,33 miljard euro. In het begin van 2021 was er een volumegroei te zien, maar in de tweede helft van 2021 sloeg dat om. Op jaarbasis is de afzet per saldo daardoor gelijk gebleven aan 2020.”
De meeste trends uit 2020 zetten zich dan ook in 2021 voort. Groot verschil is dat de branche zich door onder meer de tijdelijke sluiting van winkels nog meer gericht heeft op online verkoop aan de consument. Het wisselen tussen online en offline verkoop is voor zowel de consument als de retailer het afgelopen jaar een redelijk soepele omschakeling geworden. Nederland is dan ook een van de meest digitaal volwassen landen van Europa en staat op de tweede plek in de ranglijst van ‘Technical Consumer Goods’.
Uit de cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de omzet van alle technologiesectoren, waaronder consumer electronics, telecom en IT, in 2021 gelijk is gebleven aan de omzet in 2020. Enkel bij groothuishoudelijke apparaten is er een omzetgroei van 7% gerealiseerd. De consument heeft het afgelopen jaar dus meer geïnvesteerd in het huishouden.
Ongeveer de helft van de omzetgroei is te danken aan de vraag naar producten met meer features. Deze producten zijn vaak duurder dan apparaten zonder extra functionaliteiten, waardoor de omzet steeg. De andere helft van de omzetgroei is te verklaren door een stijging van de prijzen, veroorzaakt door de stijging van de kosten voor logistiek en grondstoffen.
Stefan Verhoeven, voorzitter van APPLiA Nederland en CEO van Miele Nederland: “Een van de productgroepen die in 2020 een opmerkelijke stijging liet zien, waren de vriezers (+ 40% in stuks). De consument moest immers al het voor de lockdown ingekochte voedsel ergens opslaan. Afgelopen jaar is er dan ook een flinke daling te zien in de verkoopaantallen in stuks (- 17%) en in de omzet (- 5%). Afgezien van vriezers, is het opnieuw een buitengewoon goed jaar geweest voor de verkoop van elektrisch huishoudelijke apparaten. Vrijwel alle productgroepen laten een stijgende afzet en/of omzet zien ten opzichte van vorig jaar, al is deze stijging minder groot dan in 2020. Oftewel: de gekte is eraf.”
Voor het volledige jaarverslag zie: https://applianederland.nl/jaarverslag-2021