Meer dan 60% van de Nederlandse consumenten heeft negatieve ervaringen met de levering of kwaliteit van producten besteld bij Chinese webshops, volgens onderzoek van Onderneming.nl. Ondanks deze problemen blijven de webshops populair vanwege hun lage prijzen. Het onderzoek toont aan dat Nederlanders weliswaar gevoelig zijn voor lage prijzen, maar voorzichtig blijven bij grotere aankopen. Zo zou 54% van de consumenten nooit een product van €50 of meer kopen via een Chinese webshop.
Hoewel de aankopen bij Chinese webshops toenemen, geven veel Nederlanders de voorkeur aan producten van Nederlandse webwinkels, zelfs als ze daarvoor meer moeten betalen. Uit het onderzoek blijkt dat 64% bereid is een hogere prijs te betalen voor een product als het uit Nederland komt. De lagere prijzen van Chinese webshops kunnen echter leiden tot overconsumptie, waarbij producten van mindere kwaliteit snel vervangen worden.
Ook de naleving van Europese milieu- en veiligheidseisen speelt een belangrijke rol. Meer dan de helft van de consumenten vindt het zorgwekkend dat producten uit China vaak niet aan deze eisen voldoen. Een aanzienlijk deel van de respondenten (41%) pleit dan ook voor strengere regelgeving om het bestellen bij Chinese webshops minder aantrekkelijk te maken.
Bron: Onderneming.nl