World Trade Center Amsterdam organiseert op 19 en 20 november het festival ‘40hrs – Welcome to Change’, dat in het teken staat van de verbinding tussen de financiële sector, technologie en maatschappelijke impact. De bijeenkomst markeert het 40-jarig bestaan van het gebouw, dat in 1985 werd geopend door koningin Beatrix, en vormt tevens de aftrap van een bredere herontwikkeling. Dat meldt WTC Amsterdam in een persbericht.
Tijdens het 40 uur durende festival treden 40 sprekers op, onder wie historicus Rutger Bregman, PwC-econoom Barbara Baarsma en Jacqueline van den Ende, CEO van investeringsplatform Carbon Equity. Volgens de organisatie moeten deze uiteenlopende perspectieven leiden tot nieuwe inzichten en samenwerkingen tussen sectoren die doorgaans los van elkaar opereren. “We claimen niet dat we de economie veranderen, maar we kunnen wel faciliteren dat mensen elkaar ontmoeten die normaal niet in dezelfde ruimte zitten,” aldus Femke Weller, General Manager van WTC Amsterdam.
Een van de opvallendste onderdelen van het festival is de zogenoemde Sheltersuit Sleep Out. In de nacht van 19 op 20 november slapen bestuurders buiten op het Zuidplein om geld in te zamelen voor de Sheltersuit Foundation. Deze organisatie verstrekt sinds 2014 beschermende kleding aan daklozen. Deelnemers zamelen 300 euro per persoon in, gelijk aan de kosten van één Sheltersuit. De actie komt op een moment waarop de dakloosheid in regio’s als Amsterdam en Den Haag oploopt tot naar schatting 20.000 mensen, aldus een recente ETHOS-studie.

Naast panels, workshops en talks vindt er ook een 40 uur durende hackathon plaats. Hierin werken programmeurs, ontwerpers en ondernemers samen aan AI-tools die menselijke samenwerking en creativiteit ondersteunen. De winnende inzending krijgt €1.000 en mag het project presenteren tijdens een toekomstig evenement van AI Builders.
Voor beslissers in de retail is het evenement interessant omdat het inzichten biedt in hoe technologie en maatschappelijke trends invloed uitoefenen op consumentengedrag en bedrijfsvoering. Innovaties zoals AI-assistenten, circulaire economie en nieuwe vormen van klantinteractie komen aan bod, wat kansen biedt voor strategische positionering en samenwerking buiten de traditionele keten.