Vanaf 24 april moeten klanten van het online warenhuis Wehkamp 50 cent betalen voor elk artikel dat zij terugsturen. Wehkamp is daarmee de eerste grote webwinkel in Nederland die (weer) begint met retourkosten.

Het Zwolse bedrijf doet hiermee een poging het aantal retouren terug te dringen. Volgens het AD rijzen de kosten de pan uit. Op de afdeling retouren komen elke dag 50.000 artikelen terug en werken 150 mensen.
De komende periode neemt Wehkamp de tijd om de effecten van de retourkosten op het klantgedrag in kaart te brengen, schrijft het AD. Eerder noemde ceo Graham Harris het gedrag van sommige consumenten shocking. “We hebben alles gedaan, geprobeerd het gedrag te veranderen met betere foto’s. Onze IT-mensen hebben alles uit de kast gehaald, maar dat hielp allemaal maar een heel klein beetje. Dan kun je echt niet anders”, zei Harris destijds.
‘Bedrag kan hoger worden’
Het bedrag van 50 cent per teruggestuurd item kan overigens ook nog worden opgeschroefd, wanneer blijkt dat het aantal retouren niet daalt. “We nemen er minstens een paar maanden de tijd voor om dit goed in de gaten te houden”, aldus de directeur.
“Heel veel bedrijven gaan hetzelfde doen. Ook grote concerns’’, besluit Harris. “Nee, ik mag niet zeggen wie dat zijn. Maar ik heb veel ceo’s gesproken. Ze vinden dat wij een moedige stap zetten. Want we zijn wel de eerste.”