Webwinkel Wehkamp laat ‘heel binnenkort’ klanten retourkosten betalen. Dat vertelde directeur Graham Harris onlangs aan het AD. ‘Het is niet de vraag óf, maar wannéér we dat gaan doen. Dat is een kwestie van maanden,’ aldus Harris. In eerste instantie zou het om 50 cent per artikel dat een klant terugstuurt gaan.
De reden is simpel; het Duitse bedrijf wil het enorme aantal retourzendingen terugdringen. “”We hebben alles gedaan, geprobeerd het gedrag te veranderen met betere foto’s, hulp bij ‘de goede maat’ kiezen”, zegt topman Harris. “Onze IT-mensen hebben alles uit de kast gehaald en dat hielp allemaal maar een heel klein beetje. Dan kun je echt niet anders.” De ceo noemt het gedrag van sommige consumenten zelfs ‘shocking’.
bij sommige artikelen, zoals damesjurken, is dat meer dan 70 procent
Momenteel verwerkt Wehkamp dagelijks zo’n 50.000 retouren. Daarvoor heeft de succesvolle webwinkel 150 mensen in dienst. Voor Wehkkamp kost verwerking van elk retour-artikel zo’n twee euro. Bij sommige artikelen ligt het aantal teruggestuurde producten boven de 70 procent.