De drukte in de Nederlandse winkelstraten nam vorig jaar met 11 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Dat meldt adviesbureau Bureau RMC voor de retail en dienstverlening. In woonboulevards was juist een afname te zien van 10 procent.
De vergelijking met vorig jaar is enigszins lastig te maken omdat er een lockdown was in de eerste maanden van 2021. Niet-essentiële winkels waren toen tot 1 april dicht, daarna mocht een winkelbezoek alleen op afspraak, daarna gold een maximumaantal bezoekers per winkel.
Drukste winkeldagen
De drukste dag van het jaar voor Nederlandse winkels was vorig jaar Koningsdag. Ook op 26 februari, de eerste winkelzaterdag waarop consumenten geen 1,5 meter afstand meer hoefden te houden was druk en staat op de tweede plek. De vrijdag na Hemelvaart is volgens het adviesbureau ook traditioneel een zeer drukke winkeldag, deze dag stond in 2022 op de derde plek van drukste dagen.
In het derde en vierde kwartaal van 2022 nam de drukte af. Volgens Bureau RMC komt dit omdat consumenten minder vertrouwen hadden in de toekomst. Black Friday en de dagen rond kerst waren dan ook niet de drukste dagen van het jaar.
Opvallend is dat de zaterdagdrukte vorig jaar weer toenam, terwijl doordeweeks winkelen tijdens corona juist populairder was. Het populairste winkeltijdstip van de dag ligt tussen 14.30 en 15.00 uur.
Verwachting voor 2023
Bureau RMC denkt dat dit jaar in het teken komt te staan van de economische spanning in de wereld vanwege de hoge grondstofprijzen en de handelsbeperkingen tussen China en de VS.
“Al met al zal het een pittig retailjaar worden voor de fysieke winkels, die rekening moeten houden met een verder negatief sentiment. Dit zal ongetwijfeld effect gaan hebben op het bestedingsgedrag en daarmee het bezoek aan de winkelstraat”, aldus RMC.
Het volledige jaaroverzicht 2022 van RMC is hier te bekijken.