Close Menu
    zaterdag 20 december
    Trending
    • ‘Elektrische bedrijfswagens worden goedkoper, maar ondernemers blijven terughoudend’
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    • LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO
    • EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Visma: ‘Stop met vragen naar onnodige persoonsgegevens’

    2 mei 2024

    Steeds vaker hebben bedrijven en daarmee hun klanten te maken met een datalek. Hierbij worden regelmatig gevoelige, persoonlijke gegevens over mensen buitgemaakt. Na zo’n datalek kunnen deze gegevens op het darkweb belanden, waar cybercriminelen ze kunnen kopen om er misbruik van te maken. “In eerste plaats is het belangrijk dat bedrijven hun beveiliging op orde hebben zodat ze een datalek zo veel mogelijk kunnen voorkomen”, zegt Cindy Wubben, specialist governance en security bij software specialist Visma. “Maar ze kunnen de schade voor hun klanten ook beperken door niet onnodig allerlei persoonsgegevens op te slaan.”

    pc computer
    Beeld: Pixabay

     

    Dit laat Wubben weten in een persbericht, naar aanleiding van het nieuws rondom kledingmerk The North Face. Het moederbedrijf van kledingmerk The North Face kreeg afgelopen december te maken met een cyberaanval waarbij persoonsgegevens van klanten zijn gestolen. Merken, maar ook retailers vragen klanten bij een online aankoop vaak onnodig veel gegevens, die ze vervolgens ook nog eens opslaan, stelt ze.

    Vooral voor marketing
    “Behalve NAW-gegevens en e-mailadres vragen bedrijven vaak om veel meer informatie. Denk aan een telefoonnummer, geslacht, beroep, geboortedatum of nationaliteit. Lang niet al die gegevens zijn noodzakelijk om een specifieke dienst te kunnen leveren. Sterker nog: meestal volstaat hiervoor de basisinformatie. Vaak vragen bedrijven om extra informatie, zodat ze hun marketing kunnen verbeteren. Denk aan het sturen van een gepersonaliseerde e-mail op je verjaardag.”

    Het delen van persoonsgegevens lijkt heel onschuldig, maar het kan verstrekkende gevolgen hebben, aldus de Visma-topvrouw. “Uiteindelijk draait het voor cybercriminelen om geld. Als een bedrijf bijvoorbeeld niet de laatste security-updates heeft geïnstalleerd, is het voor cybercriminelen relatief eenvoudig om toegang te krijgen tot die persoonlijke informatie. Die informatie kunnen ze gebruiken om toegang te krijgen tot andere persoonlijke accounts, maar ook om spullen te bestellen of zelfs identiteiten over te nemen. Of ze gebruiken persoonsgegevens om heel realistische phishing-e-mails te schrijven of ransomware te verspreiden.

    “Bedrijven moeten daarom stoppen met het vragen van onnodige persoonsgegevens. Dat hoeft zeker niet ten koste te gaan van een goede service. Consumenten moeten ook kritischer zijn en alleen verplichte velden invullen bij het afrekenen of aanmaken van een account. Het kan ook een signaal zijn of dit bedrijf voldoende nadenkt over de bescherming van onze gegevens.”

    Cindy Wubben Visma
    Cindy Wubben van Visma. Beeld: LinkedIn.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous ArticleSave-the-date: grondlegger Red Dot Awards gaat in op ‘batterijen en esthetiek’
    Next Article IKEA TRÅDFRI E14 LED-lamp geduchte Philips Hue-concurrent

    Related Posts

    Ook ShowStoppers keert weer terug tijdens technologiebeurs CES 2026

    27 november 2025

    Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart

    13 november 2025

    Voormalige Blokker-franchisers starten eigen winkelketen onder naam Allesz

    6 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.