Het vertrouwen van retailondernemers in de politiek is met slechts 3 procent extreem laag. Ondanks het lage vertrouwen is de stemintentie voor de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober onder ondernemers hoog, waarbij een kwart zich nog een zwevende kiezer noemt. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van INretail.

Van de ondernemers die al weten op wie ze gaan stemmen, krijgt de VVD de meeste stemmen (33%), gevolgd door JA21 (18%) en het CDA (16%). De PVV volgt met 8 procent, terwijl D66 kan rekenen op 7 procent van de stemmen. Forum voor Democratie en de SGP krijgen beide 4 procent. GroenLinks-PvdA staat op 3 procent, en BBB en Volt op 1 procent. De resterende procenten gaan naar andere partijen.
De belangrijkste prioriteiten die ondernemers aan een nieuw kabinet meegeven, richten zich op het verlagen van de werkgeverslasten (85%) en het aanpakken van de regeldruk (79%). Ook het wegnemen van drempels voor het in dienst nemen van medewerkers wordt veel genoemd (61%), waarbij specifiek de hoge kosten van loondoorbetaling in het tweede ziektejaar bij ziekte worden aangewezen als een belemmering.
Daarnaast wil de helft van de retailondernemers dat de Nederlandse overheid strenger handhaaft op verkopen door webshops van buiten de Europese Unie. Zij wijzen op oneerlijke concurrentie door onveilige en niet-duurzame producten die nu het land binnenkomen. Eveneens vindt de helft dat regels in Nederland niet strenger mogen zijn dan in de rest van de Europese Unie, en dat de btw en accijnzen omlaag moeten.
INretail stelt vast dat de voornaamste opdracht voor een nieuw kabinet is om rust en duidelijkheid te creëren. De sector is in transitie en wil investeren in personeel, digitalisering en verduurzaming. Hiervoor is stabiliteit noodzakelijk, zodat ondernemers gefundeerde beslissingen kunnen nemen over investeringen die de toekomst van de sector en aantrekkelijke winkelstraten bepalen.