Versuni stapt over op verpakkingen gemaakt van 100% gerecycled papier voor zijn Philips-portfolio voor huishoudelijke apparaten. Consumenten kunnen op hun beurt het karton op een verantwoorde manier weggooien, omdat het papier bovendien 100% recyclebaar is. Dat laat het bedrijf weten in een persbericht.
Om de grootste impact te hebben, zal de nieuwe verpakking eerst worden toegepast op Versuni’s bestverkopende huishoudelijke apparaten van Philips, waaronder de Philips Airfryer, LatteGo espressomachine, stoomstrijkijzer uit de 3000-serie, luchtreiniger en draadloze stofzuiger uit de 8000-serie. Vervolgens zal het zich de komende jaren over de volledige portefeuille uitstrekken.
Een cruciaal onderdeel van deze verandering is het wereldwijde streven om binnen vier jaar het gebruik van eenmalig plastic in verpakkingen te verminderen en te vervangen door duurzamere alternatieven. Het doel is om producten en verpakkingen te ontwerpen met een lange levensduur, repareerbaarheid en herbruikbaarheid, en zo afval om te zetten in een waardevolle hulpbron. Henk S. de Jong, CEO van Versuni, benadrukt dat deze inspanningen deel uitmaken van het streven om van elk huis een duurzaam thuis te maken.
De nieuwe verpakkingen, vervaardigd uit 100% gerecycled papier, verminderen niet alleen het gebruik van inkt met 65%, maar zijn ook ontworpen om zonder extra bescherming te worden getransporteerd. Dit optimaliseert de ruimte in de productdozen en stelt klanten in staat het verzendlabel rechtstreeks op de verpakking aan te brengen.
Versuni zet ook in op digitalisering door dikke gebruikershandleidingen te vervangen door QR-codes, waardoor consumenten toegang hebben tot ‘hoe aan de slag’-video’s en downloadbare handleidingen in hun voorkeurstaal.
Sleutelfactor
“Kijken naar de gehele levenscyclus van een product is een sleutelfactor in ons ontwerpproces bij Versuni,” zegt Calum Armstrong, Head of Design bij Versuni. “De wens om duurzamer te worden in onze aanpak daagt ons echt uit om innovatieve en creatieve oplossingen te vinden, van de manier waarop we verpakken en printen, tot het toepassen van alternatieve digitale oplossingen.”
Hieronder een voorbeeld van zo’n verpakking: