Veel webwinkels gaven foutieve prijsinformatie in de aanloop naar Black Friday en Sinterklaas. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De toezichthouder constateerde dat vooral online veel misleiding plaatsvindt met de zogenoemde ‘van’-prijzen. Hierbij wordt een doorgestreepte prijs gecombineerd met een opvallende korting, terwijl die doorgestreepte prijs niet altijd overeenkomt met de laagste prijs die in de dertig dagen daarvoor is gehanteerd. Volgens de regels mag een korting alleen worden weergegeven als deze wordt afgezet tegen de laagste prijs in die periode. Als dat niet gebeurt, is sprake van misleiding.
De ACM onderzocht in de afgelopen weken de aanbiedingen van 24 grote verkopers, actief in de sectoren wonen, kleding, doe-het-zelf en tuin, huishoudelijke elektronica en cosmetica. Daarbij zijn zowel online winkels als fysieke vestigingen gecontroleerd. Bij 18 van deze 24 bedrijven zijn een of meer onjuiste of misleidende prijsvermeldingen vastgesteld.
De betrokken bedrijven worden door de ACM aangesproken op de overtredingen en krijgen de kans hun prijsvermeldingen aan te passen. Als zij dat niet doen, kan de toezichthouder sancties opleggen. Volgens de ACM is het belangrijk dat consumenten kunnen vertrouwen op eerlijke aanbiedingen, juist in drukke koopperiodes als Black Friday.
Het onderzoek toont aan dat prijstransparantie in deze periode onder druk staat, en dat veel consumenten waarschijnlijk minder voordeel krijgen dan zij op basis van de aanbiedingen mogen verwachten.