Close Menu
    donderdag 18 december
    Trending
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    • LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO
    • EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense
    • ‘Veel foutieve prijsinformatie in aanloop naar Black Friday’
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    ‘Veel foutieve prijsinformatie in aanloop naar Black Friday’

    11 december 2025

    Veel webwinkels gaven foutieve prijsinformatie in de aanloop naar Black Friday en Sinterklaas. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
    Black Friday banner

    De toezichthouder constateerde dat vooral online veel misleiding plaatsvindt met de zogenoemde ‘van’-prijzen. Hierbij wordt een doorgestreepte prijs gecombineerd met een opvallende korting, terwijl die doorgestreepte prijs niet altijd overeenkomt met de laagste prijs die in de dertig dagen daarvoor is gehanteerd. Volgens de regels mag een korting alleen worden weergegeven als deze wordt afgezet tegen de laagste prijs in die periode. Als dat niet gebeurt, is sprake van misleiding.

    De ACM onderzocht in de afgelopen weken de aanbiedingen van 24 grote verkopers, actief in de sectoren wonen, kleding, doe-het-zelf en tuin, huishoudelijke elektronica en cosmetica. Daarbij zijn zowel online winkels als fysieke vestigingen gecontroleerd. Bij 18 van deze 24 bedrijven zijn een of meer onjuiste of misleidende prijsvermeldingen vastgesteld.

    De betrokken bedrijven worden door de ACM aangesproken op de overtredingen en krijgen de kans hun prijsvermeldingen aan te passen. Als zij dat niet doen, kan de toezichthouder sancties opleggen. Volgens de ACM is het belangrijk dat consumenten kunnen vertrouwen op eerlijke aanbiedingen, juist in drukke koopperiodes als Black Friday.

    Het onderzoek toont aan dat prijstransparantie in deze periode onder druk staat, en dat veel consumenten waarschijnlijk minder voordeel krijgen dan zij op basis van de aanbiedingen mogen verwachten.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous Article‘Black Friday verliest aan kracht, koopjes verspreiden zich over hele maand november’
    Next Article EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense

    Related Posts

    ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’

    18 december 2025

    Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts

    15 december 2025

    LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO

    12 december 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.