In de aanloop naar Black Friday 2025 bereikten opvallend veel producten al ver voor de officiële actiedag hun laagste prijsniveau van het jaar. Met name televisies, laptops en witgoed waren halverwege november al goedkoper dan ooit eerder dit jaar. Dat blijkt uit gegevens van prijsvergelijkingssite Knibble.

Volgens die data stond op 18 november al 31 procent van alle televisies op hun laagste prijs ooit. Voor laptops gold dat voor 17 procent van het aanbod, voor wasmachines 12 procent, voor koelkasten 11 procent en voor stofzuigers 10 procent. Daarmee week de prijstrend duidelijk af van eerdere jaren, waarin sommige winkels juist kort voor Black Friday hun prijzen verhoogden om vervolgens met ogenschijnlijk grote kortingen te adverteren. Knibble constateerde dit jaar een tegenovergestelde beweging.
Hoewel sommige prijzen nog fluctueerden in de dagen rond Black Friday, lag het voordeel voor veel producten dus al eerder in november. Door dagelijkse of zelfs meermaals daagse prijsveranderingen bleek het lastig om te bepalen wat daadwerkelijk een goede deal was. Inzicht in historische prijsgegevens bood volgens Knibble de sleutel om echte kortingen te herkennen.
Vergelijkingssites boden consumenten hulpmiddelen om grip te houden op deze dynamische prijsontwikkelingen. Zo waarschuwde een prijswekker gebruikers automatisch wanneer een vooraf ingestelde prijsdrempel werd bereikt. Ook introduceerde Knibble een wekelijkse nieuwsbrief met opvallende prijsdalingen om consumenten door het woud aan kortingen te leiden.
“De aandacht voor Black Friday is begrijpelijk, maar de echte deals kwamen dit jaar juist eerder naar voren,” aldus het team van Knibble. “Wie de prijsontwikkeling volgt en meldingen instelt, ziet snel waar het verschil zit tussen slimme marketing en echt voordeel.”