Close Menu
    zaterdag 15 november
    Trending
    • Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart
    • Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025
    • ‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’
    • WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact
    • Nieuwe eigenaar ERM
    • Anker betaalde Eufy-gebruikers voor video’s om AI te trainen
    • Opmerkelijk: Alleen ATAG-apparatuur in de smaak bij vtwonen-make-over
    • Exertis Benelux stopt met bedrijfsactiviteiten
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    VEB: ‘Leveranciers financieren groei Coolblue’

    12 oktober 2021

    Coolblue betaalt zijn leveranciers zo’n zes weken nadat het de betalingen van zijn eigen klanten op de rekening heeft staan. Hiermee financiert de retailer zijn sterke groei deels via zijn toeleveranciers, meldt de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) in een analyse.

    Coolblue boekte tussen 2013 en 2020 in totaal 122 miljoen euro winst. In diezelfde periode kwam er per saldo zo’n 330 miljoen euro aan cash binnen. Dat grote verschil is volgens de VEB alleen te verklaren doordat Coolblue een negatief werkkapitaal aanhoudt.

    “Door een economische bril bekeken hebben de ruime betalingstermijnen die Coolblue bedingt bij toeleveranciers veel weg van een renteloze lening”, stelt de VEB. “Hierdoor kon en kan het platform hard groeien zonder dat daar extern kapitaal voor nodig is.” Het is volgens de VEB de vraag hoeveel rek er nog in de betaaltermijn zit voordat leveranciers gaan tegensputteren.

    De analyse is gemaakt met het oog op de aanstaande beursgang van Coolblue. Beleggers moeten zich realiseren dat negatief werkkapitaal een keerzijde heeft, klinkt het. “In goede tijden maakt het negatieve werkkapitaal van Coolblue een cashmachine. Maar als de groei in verkopen stil valt of zelfs daalt, dan bestaat het risico dat er plots een tekort aan cash ontstaat.”

    Bron: RetailTrends

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleTP Vision partner Beeld en Geluid
    Next Article Coolblue stelt beursgang uit

    Related Posts

    Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart

    13 november 2025

    WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact

    11 november 2025

    Shein opent eerste fysieke winkel, en er zijn meer in aantocht

    5 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.