Close Menu
    zondag 16 november
    Trending
    • Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart
    • Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025
    • ‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’
    • WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact
    • Nieuwe eigenaar ERM
    • Anker betaalde Eufy-gebruikers voor video’s om AI te trainen
    • Opmerkelijk: Alleen ATAG-apparatuur in de smaak bij vtwonen-make-over
    • Exertis Benelux stopt met bedrijfsactiviteiten
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Swappie: ‘Tweederde van Nederlanders staat open voor tweedehands cadeau’

    3 januari 2024

    Ruim tweederde van de Nederlanders vindt het niet erg om een cadeau te krijgen dat tweedehands is. Dat blijkt uit een onderzoek van iVOX in opdracht van iPhone refurbishebedrijf Swappie onder 2.000 Nederlanders en Belgen.

    Iphone wordt ingepakt
    Swappie ziet tweederde Nederlanders open staan voor tweedehands cadeaus.

    Bijna de helft (46,7%) van de duizend Nederlanders die aan het onderzoek deelnamen, heeft ooit een tweedehands cadeau ontvangen. Daarnaast heeft 50,4% er zelf een gegeven. Het onderzoek, dat ook in België aan een soortgelijk publiek is voorgelegd, toont aan dat onze zuiderburen een stuk minder vertrouwd zijn met tweedehands cadeaus. Ongeveer een derde (33,8%) van de Belgen heeft ooit een tweedehands cadeau ontvangen en 36,9% heeft er zelf een geschonken. Dit suggereert dat het geven en ontvangen van tweedehands cadeaus in Nederland meer ingeburgerd is dan in België.

    Nederlanders blijken vergeleken met Belgen meer bereid te zijn om een tweedehands cadeau te geven of te ontvangen. Ongeveer 67% van de Nederlanders vindt het niet erg als ze een tweedehands cadeau mogen uitpakken, terwijl dit percentage bij de Belgen op 53% ligt.

    Ongeveer 35% van de Nederlanders vindt geldbesparing belangrijk bij het kiezen voor een tweedehands cadeau, terwijl 34% duurzaamheid belangrijk vindt. Opvallend is dat vooral jongeren (42%) het argument kostenbesparing belangrijker vinden dan duurzaamheid.

    Wat houdt ons tegen
    Iets meer dan een derde (37,3%) van de Nederlanders twijfelt aan een tweedehands cadeau vanwege zorgen over de perceptie ervan. In België blijkt perceptie een groter struikelblok te zijn (52%) bij het overwegen van een tweedehands aankoop. Opvallend is dat vooral jongeren onder de 34 jaar (49,9%) de mening van de ontvanger als een groter struikelblok ervaren dan mensen van 55 jaar en ouder (32,9%).

    Ook twijfels over de staat van het tweedehands product spelen mee bij bijna de helft van de Nederlanders (48,7%). Wat betreft de kwaliteit maken ze zich een stuk minder zorgen: slechts 16,8% zegt geen vertrouwen te hebben in de kwaliteit van een tweedehands cadeau. In België ligt dit anders, waar bijna 30% geen vertrouwen heeft in de kwaliteit.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleDit was het jaar voor de elektro retail industrie
    Next Article Ook bij Ecovadis krijgt Fairphone hoogste beoordeling

    Related Posts

    ‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’

    12 november 2025

    Eerste Nederlands Kampioenschap Witgoed- en Smartphone-reparateur

    31 oktober 2025

    Swappie: ‘Meerderheid Nederlanders probeert smartphonegebruik te beperken, maar volhouden lukt vaak niet’

    30 oktober 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.