Close Menu
    maandag 13 oktober
    Trending
    • Logitech lanceert opvolger van iconische muis
    • Bol introduceert vernieuwd Grote Speelgoedboek met doe-katern en interactieve app
    • Nuki brengt slim deurslot naar autodashboard met CarPlay-widget
    • Laatste dag van Amazon Prime Deal Dagen: koopjes eindigen vannacht
    • ‘Nederlandse huishoudens bewaren voor €44,5 miljoen aan recyclebare smartphones’
    • ‘Tegen 2030 wereldwijd 8,5 miljard nieuwe smartphones verkocht’
    • MediaMarkt komt terug met “Ik ben toch niet gek!” campagne in nieuw jasje
    • iBOOD viert 20-jarig jubileum met offline speurtocht naar waardevolle producten
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Strengere regels voor online verkopen op komst

    8 april 2021

    Iedereen die een webshop heeft, een online verkoopplatform runt of via social media verkoopt krijgt vanaf mei volgend jaar te maken met een informatieplicht en nieuwe regels voor onder andere reviews, prijzen, aanbiedingen en ‘gratis’ digitale diensten. Hieronder 6 veranderingen en hoe men zich hierop kan voorbereiden.

    De regels veranderen omdat er nieuwe Europese richtlijnen zijn om consumenten te beschermen. Op basis hiervan heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat een conceptwetvoorstel gemaakt voor webshops en platforms. Op 28 november dit jaar moet dit voorstel in Nederlandse wetgeving zijn omgezet. De wet gaat naar verwachting op 28 mei 2022 in.

    Reviews
    Laat je op je webshop, social media of platform bij producten reviews en beoordelingen zien? Dan moet je daar vanaf 28 mei 2022 bij vermelden:

    1. Hoe je controleert dat deze recensies van klanten zijn die dat artikel hebben gekocht en gebruikt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een controle op verdachte patronen, zoals veel recensies in korte tijd voor een bepaald product of de aanwezigheid van identieke teksten bij producten.
    2. Of je alle positieve en negatieve reviews van producten verwerkt.
    3. Of er sprake is van sponsoring en of je voor beoordelingen betaalt.

    Op social media is het daarnaast verboden valse consumentenbeoordelingen, zoals het (laten) plaatsen van likes, weer te geven.

    Gepersonaliseerd aanbod
    Geef jij je klanten een persoonlijk aanbod voor goederen of diensten? Bijvoorbeeld een geautomatiseerd aanbod op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere bij jou bekende kenmerken van de klant. Dan ben je straks verplicht je klant hierover te informeren voordat hij iets koopt. Dit doe je bijvoorbeeld met een pop-up of een mededeling op de betaalpagina.

    Klanten kunnen hierdoor besluiten na te gaan of je aanbod echt aantrekkelijk is, door bijvoorbeeld een aanbieder te zoeken waar deze klantgegevens niet bekend zijn of geen rol spelen en daar prijzen te vergelijken.

    Prijsverminderingen
    Ongelooflijke kortingen! Van bedrag Y voor bedrag X. 2 bekende manieren van adverteren, waarbij de regels ook veranderen. Vanaf volgend jaar mag je geen ‘willekeurige’ prijs meer nemen als uitgangspunt voor het geven van korting. Als je adverteert met van-voor-korting, moet je uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte.
    Je mag wel korting laten zien ten opzichte van de prijs van je concurrent of de adviesprijs van een bepaald product.

    ‘Gratis’ online diensten
    Bied jij ‘gratis’ digitale diensten aan, waarvoor consumenten hun persoonlijke gegevens moeten opgeven? Dan moet je straks meer informatie verstrekken over hoe lang klanten aan de digitale dienst vastzitten en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Consumenten krijgen het recht om binnen 14 dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen. Zeggen ze op? Dan moet je als aanbieder van een digitale dienst direct de verwerking van de klantgegevens stoppen en verwijderen.

    Online marktplaatsen
    Heb jij een eigen online marktplaats? Dan kan een klant een product of dienst afnemen van jou of van ondernemers of consumenten die hun producten of diensten op jouw marktplaats aanbieden. Om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen, moet je consumenten nog voordat zij iets kopen laten weten met wie zij rechtstreeks zakendoen. Daarnaast geef je aan of het een ondernemer of consument is en welke voorwaarden er bij de overeenkomst gelden.
    Zet deze gegevens goed zichtbaar op je betaalpagina. Wegstoppen in bijvoorbeeld je algemene voorwaarden mag niet.

    Naast de informatieplicht, heb je ook een onderzoeksplicht. Als online marktplaats moet je van tevoren informatie opvragen over de juridische status (ondernemer of particulier) van de verkoper en de voorwaarden van degenen die diensten of goederen verkopen via jouw platform.

    Als je anderen via jouw webshop producten of diensten aan laat bieden, ben je een online marktplaats en gelden bovenstaande regels ook.

    Vergelijkingssites
    Als jij online zoekfuncties aanbiedt, zoals een website waarmee je energieaanbieders, reizen, hotels of andere producten of diensten vergelijkt, krijg je ook te maken met een uitgebreidere informatieplicht. Je moet van tevoren aan klanten duidelijk maken welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen. Je hoeft hierbij niet je algoritmes bekend te maken, maar je moet wel aangeven op basis waarvan een zoekuitslag tot stand komt. Bijvoorbeeld: als bedrijven betalen voor een hoge plek in de zoekresultaten, dan moet je hier eerlijk over zijn. Deze informatie verstrek je, vanaf de pagina waarop je de zoekresultaten toont, ongeacht of een bezoeker iets bij jou koopt.

    Handhaving en sancties
    Hou je je niet aan de nieuwe regels, dan zien de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dit als oneerlijke handelspraktijk. Zij zullen daarop handhaven. Hierbij zijn aard, omvang, ernst, duur en frequentie van de overtreding van belang. De ACM en AFM kunnen boetes opleggen of overtreders een termijn geven waarbinnen zij de onjuiste situatie moeten oplossen.

    De boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot een maximumboete van 2 miljoen euro. Als een overtreding vaker voorkomt, kan het percentage oplopen naar 10% van de jaaromzet.

    Bron: KvK

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleSlimmer, sneller en stiller lucht reinigen
    Next Article WERTGARANTIE speelt flexibel in op marktomstandigheden

    Related Posts

    Bol introduceert vernieuwd Grote Speelgoedboek met doe-katern en interactieve app

    9 oktober 2025

    Laatste dag van Amazon Prime Deal Dagen: koopjes eindigen vannacht

    8 oktober 2025

    iBOOD viert 20-jarig jubileum met offline speurtocht naar waardevolle producten

    2 oktober 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.