Close Menu
    zaterdag 20 december
    Trending
    • ‘Elektrische bedrijfswagens worden goedkoper, maar ondernemers blijven terughoudend’
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    • LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO
    • EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Stichting Accessibility presenteert prototype ‘elektro webshop voor iedereen’

    5 februari 2024

    Stichting Accessibility, een club gericht op het toegankelijk maken van digitale zaken, presenteert de zogenoemde ‘webshop voor iedereen’, een prototype webshop die ook voor mensen die minder digitaal vaardig zijn, denk bijvoorbeeld aan ouderen of mensen met een (visuele) beperking, geschikt zou zijn.

    Uit onderzoek van Accessibility is gebleken dat bouwers van webshops met eenvoudige ingrepen hun webshops veel gebruiksvriendelijker kunnen maken voor oudere gebruikers en daarmee voor iedereen. 

    Door oudere gebruikers te observeren tijdens het online winkelen, ontdekten onderzoekers van Accessibility op welke momenten in het aankoopproces senioren afhaken. Deze informatie heeft de stichting vervolgens gebruikt om het prototype ‘een webshop voor iedereen’ te ontwikkelen, waarmee ondernemers en webshopbouwers hun voordeel kunnen doen.

    Fictieve elektronica-webshop

    Het prototype is een website van een fictieve elektronica-webshop. Onderzoeker Anouk Butterlin: “In deze webshop leggen we uit waarom we voor bepaalde vormgeving, woorden of iconen hebben gekozen. We geven tientallen tips hoe webbouwers met eenvoudige ingrepen hun webshop veel gebruikersvriendelijker en toegankelijker kunnen maken.”

    Want wat gaat er veel mis? Doordat navigatiebuttons, teksten en vormgeving in webshops niet altijd eenduidig uit te leggen zijn, raken veelal oudere gebruikers in verwarring. De onderzoekers zagen dat deelnemers regelmatig ‘de weg kwijtraakten’ in de webshop op het moment dat ze bijvoorbeeld doorgeklikt hadden om meer informatie van een product te bekijken.

    Soms lijken iconen of termen heel vanzelfsprekend, maar blijken ze toch voor verwarring te zorgen. Ook het gebruik van Engelse termen of moeilijke Nederlandse woorden zorgt regelmatig voor onduidelijkheid. Wanneer er tijdens het aankoopproces ook andere producten worden getoond, bijvoorbeeld alternatieven, raken de gebruikers afgeleid of gaan twijfelen aan hun eerste keuze. Met regelmaat strandt dan de zoektocht.

    Toegankelijkheid verplicht vanaf 2025

    Een gebruiksvriendelijke en toegankelijke webshop is niet alleen voor de oudere gebruiker belangrijk, het wordt ook een verplichting. Vanaf juni2025 zijn webshops wettelijk verplicht om digitaal toegankelijk te zijn, want dan is de European Accessibility Act, de Europese Toegankelijkheidswet formeel van kracht.

    Het prototype webshop is te vinden op de site van Accessibility.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous ArticleOvername iRobot door Amazon gaat niet door
    Next Article Nieuwe Samsung Galaxy S24-serie in winkel: smartphone moet ’tijdperk AI inluiden’

    Related Posts

    NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen

    17 december 2025

    Vergelijkingssite BesteProduct.nl offline

    9 december 2025

    Kieskeurig.nl introduceert nieuw ‘Uitgelicht’-blok voor ‘betere zichtbaarheid van testproducten en prijsdalers’

    25 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.