Close Menu
    woensdag 24 september
    Trending
    • Teufel introduceert draagbare hifi-speaker MOTIV XL
    • ‘AI leidt tot afstandelijke klantrelaties’
    • Lenovo past AI-chatbot Lena aan na ontdekking ernstig beveiligingslek
    • Trust eerste pc-accessoiremerk met officiële ErgoCert-certificering
    • Philips introduceert ultracompacte USB-stick met 128 GB opslagcapaciteit
    • Anker SOLIX introduceert slimme thuisbatterij die met je meegroeit
    • Olaf Zwijnenberg (sectormanager retail Rabobank) overleden
    • TPV Technology krijgt hoogste duurzaamheidsscore van EcoVadis
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Smart home populairder sinds corona-uitbraak

    4 november 2020

    Uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2020 blijkt dat de bekendheid met de term “smart home” in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld is. Vooral tijdens de lock down bleken consumenten bovengemiddeld geïnteresseerd in dit fenomeen.

    Inmiddels weet bijna een derde van de Nederlanders waar een ‘slim huis’ voor staat. En daar blijf het niet bij. Een vijfde van de ondervraagde consumenten verwacht binnen twee jaar een volledig smart huis te hebben.

    Lekker makkelijk
    Volgens 44 procent van de ondervraagden is gemak nog steeds het belangrijkste voordeel dat smart home-oplossingen bieden. Daarnaast vinden Nederlanders het fijn dat slimme oplossingen kunnen helpen om de energiekosten laag te houden.

    Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: “Snel en stabiel internet is de basis voor een smart home. Nederlandse huishoudens hebben hier flink in geïnvesteerd dit jaar, want de markt voor routers en WiFi signaalversterkers is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Tijdens lock down zagen we zelfs uitschieters van 500 en 700 procent in het aantal verkopen.”

    Iets minder dan de helft (45 procent) van de Nederlanders vindt de hoge kosten de belangrijkste reden om geen slimme producten aan te schaffen. Hier ligt een duidelijke kans voor fabrikanten, stelt GfK. Zij kunnen consumenten bewust maken van de voordelen van smart home en hoe die opwegen tegen de hoge kosten van de aanschaf.

    Privacy en veiligheid
    Een belangrijk thema rondom smart home is veiligheid. GfK constateert dat minder consumenten bang zijn om gehackt te worden. Bovendien staat 41 procent van de consumenten open voor smart home als dit helpt een veilig gevoel in huis te creëren. Opmerkelijk is ook de stijgende interesse in smart tracking voor het volgen van bijvoorbeeld fietsen en huisdieren.

     

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleVogel’s neemt SmartMetals Mounting Solutions over
    Next Article Doekle Terpstra nog vier jaar voorzitter van Techniek Nederland

    Related Posts

    ‘Slimme aircobediening helpt huishoudens besparen tijdens uren met negatieve stroomprijzen’

    8 september 2025

    Nederlandse startup E-Pal introduceert slimme stekker die ‘levensduur e-bike accu verdrievoudigt’

    14 juli 2025

    Eufy introduceert nieuw camerasysteem met lokale AI en 360-graden tracking

    10 juli 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.