Close Menu
    zondag 16 november
    Trending
    • Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart
    • Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025
    • ‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’
    • WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact
    • Nieuwe eigenaar ERM
    • Anker betaalde Eufy-gebruikers voor video’s om AI te trainen
    • Opmerkelijk: Alleen ATAG-apparatuur in de smaak bij vtwonen-make-over
    • Exertis Benelux stopt met bedrijfsactiviteiten
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    ‘Nog steeds onduidelijkheid onder consumenten over smart home’

    5 september 2019

    Uit onderzoek blijkt dat we nog niet zo goed weten wat het smart home precies kan. Een zin als die had ook makkelijk vijf jaar geleden opgeschreven kunnen worden, maar anno 2019 blijkt dat nog steeds het geval. Die onduidelijkheid wil de nieuwe Smart Home League wegnemen.

    De Smart Home League is een alliantie tussen verschillende grote spelers in het IoT-segment. Bedrijven als tado°, Philips, Ring, maar ook de mensen achter spraakgestuurde assistenten als Amazon Alexa en de Google Assistent werken samen om te demonstreren hoe technologie mensen thuis kan ondersteunen. Om dat zo goed mogelijk te doen, deed het onlangs een enquête onder zesduizend deelnemers in Europa naar hun smart home gebruik. Haar conclusie? Meer dan 60% van de ondervraagden ziet de potentie van smart home maar 71% heeft nog geen verbonden producten in huis.

    smart home league logo“Mensen willen een slimme woning die hen een positieve ervaring biedt, met producten en diensten die hun dagelijks leven gemakkelijker, efficiënter en veiliger maken”, zegt Dave Ward, Product Director bij Ring, één van de initiatiefnemers van de Smart Home League. “Ze willen een echt voordeel zien, iets dat een probleem oplost, in plaats van dat het simpelweg technologie aan hun huis toevoegt.”

    Het onderzoek bevestigt dat nog maar eens. Er is een duidelijke vraag naar (slimme) ondersteuning, maar veel Europeanen zijn zich nog steeds niet bewust van de waarde die smart home-apparaten kunnen leveren.

    Mensen willen een slimme woning die hen een positieve ervaring biedt

    Het slimme huis verschuift momenteel van vroege naar massale omarming, stelt de Smart Home League. Om die stap te voltooien, moeten marktleiders ervoor zorgen dat apparaten toegankelijk, betaalbaar en gebruiksvriendelijk zijn. Slimme speakers, zoals Amazon Echo en Google Home, hebben de acceptatie van smart home versneld, grotendeels dankzij hun eenvoudige installatie, aantrekkelijke prijzen en eenvoudige integratie in onze dagelijkse routines.

    Liefst via spraak
    Zo geeft 28% van de ondervraagde Europeanen de voorkeur aan interactie met hun smart home-apparaten via spraak; 40% gebruikt liever een app om hun smart home-producten te bedienen, terwijl 32% van de mensen stembesturing in combinatie met een app gebruikt. Verder kopen Nederlanders die al een smart home-apparaat bezitten drie keer eerder een nieuw smart home-apparaat dan mensen zonder (16% van de ondervraagde Nederlanders).

    Wat de Smart Home League precies met de resultaten van het omvangrijke onderzoek gaat doen is nog niet duidelijk. Samenwerkingsverbanden binnen het smart home zijn overigens niet nieuw: zo kennen we in Nederland het Smart Home Society en doen grote elektronicafabrikanten als Samsung en LG al jaren pogingen om samen tot een eenzelfde open standaard te komen, om adoptie en de gebruiksvriendelijkheid van smart home producten te bevorderen.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleSkullcandy zoekt het hogerop
    Next Article IFA 2019: Alles voor het perfecte laagje melkschuim

    Related Posts

    Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart

    13 november 2025

    Ook HelloTV start Black Friday-maand, met ‘laagsteprijsgarantie’

    4 november 2025

    Sample Sale Trade Mart Utrecht op 10 november biedt retailers kans op voordelige inkoop

    3 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.