Close Menu
    dinsdag 23 september
    Trending
    • ‘AI leidt tot afstandelijke klantrelaties’
    • Lenovo past AI-chatbot Lena aan na ontdekking ernstig beveiligingslek
    • Trust eerste pc-accessoiremerk met officiële ErgoCert-certificering
    • Philips introduceert ultracompacte USB-stick met 128 GB opslagcapaciteit
    • Anker SOLIX introduceert slimme thuisbatterij die met je meegroeit
    • Olaf Zwijnenberg (sectormanager retail Rabobank) overleden
    • TPV Technology krijgt hoogste duurzaamheidsscore van EcoVadis
    • ‘ACM start campagne om misverstanden over wettelijke garantie aan te pakken’
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Sint en Kerstman minder gul dit jaar

    17 november 2022

    KerstcadeausSinterklaas en Kerstmis worden dit jaar soberder gevierd. Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat er vooral aan kleding, speelgoed en games minder wordt uitgegeven dan vorig jaar.

    De oorzaak ligt voor de hand: stijgende prijzen en onzekerheid rond de eigen financiële situatie drukken de feeststemming behoorlijk. ABN Amro en Q&A Insights & Consultancy voorspellen dat veel consumenten hierdoor de hand op de knip houden en andere keuzes maken als ze boodschappen doen.

    Ze hebben onderzoek gedaan onder 1226 Nederlanders. 40 procent van de Nederlanders die met de feestdagen cadeaus kopen zeggen een (veel) lager budget te hebben dan vorig jaar. Vooral vrouwen zeggen met de feestdagen op de centen te letten. Dat gaat ook op voor huishoudens met een lager inkomen én mensen die zich meer zorgen maken over de financiën.

    Dat laatste geldt voor maar liefst een derde van de ondervraagden. Met name jongeren en mensen in de lagere inkomensgroepen vallen in die categorie. De mensen die dit jaar minder budget hebben voor cadeaus, hebben daarvoor verschillende redenen.

    Bijna zes op de tien wijst de prijsstijgingen aan als boosdoener. Daardoor hebben ze moeite om maandelijks rond te komen. Zo’n 45 procent zegt voorzichtiger te zijn vanwege de onzekere tijden. Tegelijkertijd is er ook een groep (49 procent) die verwacht evenveel uit te geven of zelfs meer dan vorig jaar (11 procent).

    Naar verwachting zullen aanbiedingen en cadeaus tegen betaalbare prijzen dit jaar meer in trek zijn. In het onderzoek zegt driekwart van de ondervraagden op een andere manier boodschappen te willen doen met de feestdagen. Ze geven aan meer aanbiedingen (51 procent) te kopen, ze verruilen ze A-merken voor huismerken en/of B-merken (29 procent) en willen boodschappen doen in goedkopere supermarkten (28 procent). Die verschuiving is overigens nu al zichtbaar.

    Bron: ED

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleMoederbedrijf MediaMarkt: lichte stijging omzet
    Next Article Energie oogsten uit trillingen droogtrommel

    Related Posts

    Chinees JD.com aast op MediaMarkt

    6 februari 2025

    Blokker failliet maar de winkels blijven open

    13 november 2024

    Blokker: surseance van betaling – winkels blijven open, webshop dicht

    4 november 2024

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.