Sinterklaas en Kerstmis worden dit jaar soberder gevierd. Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat er vooral aan kleding, speelgoed en games minder wordt uitgegeven dan vorig jaar.
De oorzaak ligt voor de hand: stijgende prijzen en onzekerheid rond de eigen financiële situatie drukken de feeststemming behoorlijk. ABN Amro en Q&A Insights & Consultancy voorspellen dat veel consumenten hierdoor de hand op de knip houden en andere keuzes maken als ze boodschappen doen.
Ze hebben onderzoek gedaan onder 1226 Nederlanders. 40 procent van de Nederlanders die met de feestdagen cadeaus kopen zeggen een (veel) lager budget te hebben dan vorig jaar. Vooral vrouwen zeggen met de feestdagen op de centen te letten. Dat gaat ook op voor huishoudens met een lager inkomen én mensen die zich meer zorgen maken over de financiën.
Dat laatste geldt voor maar liefst een derde van de ondervraagden. Met name jongeren en mensen in de lagere inkomensgroepen vallen in die categorie. De mensen die dit jaar minder budget hebben voor cadeaus, hebben daarvoor verschillende redenen.
Bijna zes op de tien wijst de prijsstijgingen aan als boosdoener. Daardoor hebben ze moeite om maandelijks rond te komen. Zo’n 45 procent zegt voorzichtiger te zijn vanwege de onzekere tijden. Tegelijkertijd is er ook een groep (49 procent) die verwacht evenveel uit te geven of zelfs meer dan vorig jaar (11 procent).
Naar verwachting zullen aanbiedingen en cadeaus tegen betaalbare prijzen dit jaar meer in trek zijn. In het onderzoek zegt driekwart van de ondervraagden op een andere manier boodschappen te willen doen met de feestdagen. Ze geven aan meer aanbiedingen (51 procent) te kopen, ze verruilen ze A-merken voor huismerken en/of B-merken (29 procent) en willen boodschappen doen in goedkopere supermarkten (28 procent). Die verschuiving is overigens nu al zichtbaar.
Bron: ED