Close Menu
    woensdag 22 oktober
    Trending
    • Samsung aanwezig op CES met ‘grootste stand ooit’
    • CES Unveiled Europe keert terug naar Amsterdam ‘met focus op innovatie en samenwerking’
    • Ook in 2026 weer Nederlandse handelsmissie naar technologiebeurs CES in Las Vegas
    • Brekr introduceert longtail e-bike L250 ‘voor stedelijk vervoer’
    • MediaMarkt biedt same day delivery nu ook in Rotterdam en Dordrecht aan
    • ‘iPhone Air onderstreept wereldwijde trend naar ultradunne smartphones’
    • Logitech lanceert opvolger van iconische muis
    • Bol introduceert vernieuwd Grote Speelgoedboek met doe-katern en interactieve app
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    ‘Senseo heeft Nederlandse koffiecultuur voorgoed veranderd’

    3 februari 2025

    De Senseo, het bekende koffiezetapparaat dat in 2001 op de markt kwam, heeft de Nederlandse koffiecultuur voorgoed veranderd. Dat zegt Dirk Mulder van ING. Het apparaat werd in tien jaar tijd zeven miljoen keer verkocht in Nederland en werd pas veel later synoniem voor ‘slappe bak’, aldus een mooie reconstructie van het succes en de neergang door NRC.

    In de beginjaren was de Senseo een hit, valt te lezen in een artikel op de site van NRC, geschreven door Jette Pellemans . Het apparaat was makkelijk in gebruik, zette snel een kop koffie met een schuimlaag en was betaalbaar. Dit in tegenstelling tot de traditionele filterkoffie, die volgens de jongere generatie te bitter was. De samenwerking tussen Douwe Egberts en Philips, twee gerenommeerde Nederlandse bedrijven, droeg bij aan het succes. Douwe Egberts was destijds de kwaliteitsstandaard voor koffie in Nederland, terwijl Philips dat was voor elektronica.

    Het succesverhaal van Senseo begon in 1995, toen Douwe Egberts Joost Alferink benaderde om een koffieapparaat te ontwerpen voor één of twee koppen koffie. Het moest een alternatief worden voor de teruglopende populariteit van filterkoffie. Alferink ontwierp drie modellen, waarvan de Swing het meest leek op het uiteindelijke Senseo-ontwerp.

    Douwe Egberts ontwikkelde de bijbehorende pads, terwijl Philips de technische ontwikkeling van het apparaat voor zijn rekening nam. De lancering van de Senseo in 2001 was een groot succes. In het eerste jaar werden er 800.000 apparaten verkocht, terwijl Douwe Egberts mikte op 350.000. Binnen twee jaar waren dat er al twee miljoen. Tien jaar later had zestig procent van de Nederlandse huishoudens een Senseo op het aanrecht staan.

    Na de eerste (ongelofelijk succesvolle) jaren kwam de klad erin. Concurrenten in het koffielandschap ontwikkelden zich wél door, terwijl Senseo min of meer bleef stilstaan. Een belangrijk moment was de lancering van de Nespresso Essenza-machine in 2004. Nespresso positioneerde zich op een luxe manier en wist George Clooney aan het merk te koppelen.

    Daarnaast kwam er meer aandacht voor goede koffie in de horeca en werd de koffie steeds beter. Senseo bleef achter en kreeg het imago van ‘slappe bak’. Hoewel Senseo ook de ‘dark roast coffee’-pads heeft en de sterkte kan worden aangepast, blijft het filterkoffie. In vergelijking met de espresso van Nespresso verliest Senseo het op smaak.

    Toch is Senseo nog niet dood. Het apparaat wordt nog steeds verkocht en is in 2021 onderdeel geworden van een Chinese investeerder en wordt geproduceerd door het Nederlandse Versuni. Vorig jaar zijn er in Nederland nog 275.000 Senseo-apparaten verkocht. Dat is 15 procent van het totaal aantal verkochte apparaten, waarbij Duitsland en Frankrijk de lijst aanvoeren. Douwe Egberts verkocht vorig jaar 600 miljoen bijbehorende pads aan consumenten.

    De Senseo heeft de koffiecultuur in Nederland voorgoed veranderd, aldus Dirk Mulder van ING. “We gingen van een kan naar een kopje. Dat kopje kent nu duizend-en-één varianten, maar die verandering begon allemaal bij Senseo.”

    Daan Woudhuysen, de V&D-filiaalleider uit Amstelveen, concludeert: “Door Senseo is koffie hot geworden, en hip en happening. Koffie is tegenwoordig een momentje voor jezelf, en dan wil je goede kwaliteit hebben. Ik zou dan zelf ondertussen niet meer kiezen voor Senseo-koffie, eerlijk gezegd, maar daar is het allemaal wel mee begonnen. Dat hebben ze toch verdomde knap gedaan.”

    Lees het volledige (lezenswaardige!) artikel op de website van NRC. (let op: betaalmuur!)

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous Article84-jarige wint 1 minuut gratis winkelen bij MediaMarkt
    Next Article Geen elektronicazaak in toplijsten Leukste Winkel Van Nederland

    Related Posts

    Siemens introduceert nieuwe EQ700 en EQ900 espressomachines met focus op personalisatie en gemak

    1 september 2025

    Philips introduceert ‘nieuwe’ draagbare SSD van 2 TB

    20 augustus 2025

    Philips Hue Play wall washer tovert muur om tot ‘kleurenspektakel’

    22 juli 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.