De Senseo, het bekende koffiezetapparaat dat in 2001 op de markt kwam, heeft de Nederlandse koffiecultuur voorgoed veranderd. Dat zegt Dirk Mulder van ING. Het apparaat werd in tien jaar tijd zeven miljoen keer verkocht in Nederland en werd pas veel later synoniem voor ‘slappe bak’, aldus een mooie reconstructie van het succes en de neergang door NRC.
In de beginjaren was de Senseo een hit, valt te lezen in een artikel op de site van NRC, geschreven door Jette Pellemans . Het apparaat was makkelijk in gebruik, zette snel een kop koffie met een schuimlaag en was betaalbaar. Dit in tegenstelling tot de traditionele filterkoffie, die volgens de jongere generatie te bitter was. De samenwerking tussen Douwe Egberts en Philips, twee gerenommeerde Nederlandse bedrijven, droeg bij aan het succes. Douwe Egberts was destijds de kwaliteitsstandaard voor koffie in Nederland, terwijl Philips dat was voor elektronica.
Het succesverhaal van Senseo begon in 1995, toen Douwe Egberts Joost Alferink benaderde om een koffieapparaat te ontwerpen voor één of twee koppen koffie. Het moest een alternatief worden voor de teruglopende populariteit van filterkoffie. Alferink ontwierp drie modellen, waarvan de Swing het meest leek op het uiteindelijke Senseo-ontwerp.
Douwe Egberts ontwikkelde de bijbehorende pads, terwijl Philips de technische ontwikkeling van het apparaat voor zijn rekening nam. De lancering van de Senseo in 2001 was een groot succes. In het eerste jaar werden er 800.000 apparaten verkocht, terwijl Douwe Egberts mikte op 350.000. Binnen twee jaar waren dat er al twee miljoen. Tien jaar later had zestig procent van de Nederlandse huishoudens een Senseo op het aanrecht staan.
Na de eerste (ongelofelijk succesvolle) jaren kwam de klad erin. Concurrenten in het koffielandschap ontwikkelden zich wél door, terwijl Senseo min of meer bleef stilstaan. Een belangrijk moment was de lancering van de Nespresso Essenza-machine in 2004. Nespresso positioneerde zich op een luxe manier en wist George Clooney aan het merk te koppelen.
Daarnaast kwam er meer aandacht voor goede koffie in de horeca en werd de koffie steeds beter. Senseo bleef achter en kreeg het imago van ‘slappe bak’. Hoewel Senseo ook de ‘dark roast coffee’-pads heeft en de sterkte kan worden aangepast, blijft het filterkoffie. In vergelijking met de espresso van Nespresso verliest Senseo het op smaak.
Toch is Senseo nog niet dood. Het apparaat wordt nog steeds verkocht en is in 2021 onderdeel geworden van een Chinese investeerder en wordt geproduceerd door het Nederlandse Versuni. Vorig jaar zijn er in Nederland nog 275.000 Senseo-apparaten verkocht. Dat is 15 procent van het totaal aantal verkochte apparaten, waarbij Duitsland en Frankrijk de lijst aanvoeren. Douwe Egberts verkocht vorig jaar 600 miljoen bijbehorende pads aan consumenten.
De Senseo heeft de koffiecultuur in Nederland voorgoed veranderd, aldus Dirk Mulder van ING. “We gingen van een kan naar een kopje. Dat kopje kent nu duizend-en-één varianten, maar die verandering begon allemaal bij Senseo.”
Daan Woudhuysen, de V&D-filiaalleider uit Amstelveen, concludeert: “Door Senseo is koffie hot geworden, en hip en happening. Koffie is tegenwoordig een momentje voor jezelf, en dan wil je goede kwaliteit hebben. Ik zou dan zelf ondertussen niet meer kiezen voor Senseo-koffie, eerlijk gezegd, maar daar is het allemaal wel mee begonnen. Dat hebben ze toch verdomde knap gedaan.”
Lees het volledige (lezenswaardige!) artikel op de website van NRC. (let op: betaalmuur!)