Steeds meer mensen maken gebruik van pakketpunten in plaats van dat ze een bestelling thuis laten bezorgen. Dit blijkt uit recent gepubliceerde cijfers van Sendcloud die een toename van out-of-home bezorging ziet. De groei bedraagt 36% in leveringen aan pakketpunten.

Sendcloud, een verzendplatform voor e-commerce dat data van meer dan 25.000 webwinkels in Europa analyseerde, onthult dat de gemiddelde levertijd in Nederland slechts 1,24 dagen bedraagt. Deze prestatie steekt gunstig af tegen het Europese gemiddelde van 1,54 dagen en is een stuk sneller dan in Frankrijk, waar consumenten gemiddeld 2,32 dagen op hun bestelling wachten.
De drukste periode voor de Nederlandse pakketbezorging was in november, met een piek rond Cyber Monday, waarbij het pakketvolume verdriedubbelde. Deze pieken in de verzenddruk benadrukken de efficiëntie en capaciteit van de Nederlandse pakketbezorgers om onder druk te presteren.
Out-of-home
Een interessante trend is de toename van out-of-home bezorging, met een groei van 36% in leveringen aan pakketpunten. Deze verschuiving wijst op een veranderende consumentenvoorkeur, waarbij meer waarde wordt gehecht aan gemak en flexibiliteit in het ontvangen van pakketten. Pakketpunten en pakketkluizen bieden niet alleen gemak voor de consument, maar helpen ook de ecologische voetafdruk van de bezorging te verkleinen door het aantal onnodige leverpogingen te verminderen, stelt Sendcloud.