Elektro Retail Magazine

Reuters Institute: ‘AI wordt bijna niet gebruikt’

Het buzzwoord van 2024? AI. In praktisch elke branche is men bezig met software en techniek om artificial intelligence op een goede manier in te zetten. Althans, zo lijkt het. Want, zo blijkt uit onderzoek van Reuters Institute en Oxford University, bijna niemand maakt er gebruik van. Op een stel enthousiaste twintigers en dertigers na dan.

Een foto met daarop een post it met daarop de tekst: AI
Foto: Hitesh Choudhary via Unsplash

Van alle tools die inmiddels beschikbaar zijn, is ChatGPT van OpenAI eigenlijk het enige stuk software dat het gros van de mensen kent. Ongeveer de helft van liefst twaalfduizend ondervraagden in zes landen kent ChatGPT, of heeft het wel eens gebruikt. Snapchats myAI en Microsoft Copilot worden ook nog wel genoemd, maar spelen een bijrol.

Niet onverwacht is de jongste gebruikersgroep het bekendst met de nieuwe technologie. Bijna veertig procent gebruikt minimaal eens per maand een AI-tool, een kwart zelfs wekelijks.

Binnen de elektroretailbranche is AI ook hot, met name op het gebied van advertenties en chatbots, om het aantal menselijke handelingen te kunnen minimaliseren.

Het hele onderzoek valt te lezen op Emerce.

Exit mobile version