Retailexperts zijn kritisch over de doorstart van Blokker onder de nieuwe formule Blokker New. Hoewel een derde van de franchisenemers heeft gekozen om zich aan te sluiten bij de plannen van de nieuwe eigenaar Roland Palmer, denkt een meerderheid van de deskundigen dat de formule in de huidige vorm weinig kans van slagen heeft.

Volgens retailexpert Paul Moers biedt Blokker New weinig vernieuwing ten opzichte van de oude formule. Hij wijst op de hevige concurrentie van ketens als Action, Hema en Normal, maar ook op de dominante positie van webwinkels. Moers betwijfelt of consumenten nog behoefte hebben aan een fysieke winkel voor alledaagse huishoudartikelen. “Ga jij nog de winkelstraat in voor een dweil?”, stelt hij in een artikel op De Ondernemer. Hij vindt dat de nieuwe Blokker onvoldoende inspeelt op de wensen van jongere consumenten en spreekt van “vals sentiment”.
Ook Olaf Zwijnenburg van Rabobank zet vraagtekens bij het succes van de nieuwe strategie. Alleen franchisenemers die sterk afhankelijk zijn van de naam Blokker en geloven in de koers van Palmer, zouden volgens hem moeten meedoen. Hij benadrukt dat schaalvoordelen, gezamenlijke inkoop en marketing essentieel zijn om te kunnen concurreren in de huidige markt.
Dirk Mulder van ING deelt die mening en noemt het noodzakelijk dat Blokker zo snel mogelijk opschaalt. Met slechts 25 winkels ziet hij weinig toekomstperspectief. Volgens hem zijn minimaal 60 tot 80 vestigingen nodig om als keten levensvatbaar te blijven. De huidige schaal is volgens Mulder ontoereikend om op prijs, assortiment en logistiek te concurreren.
De kritiek van de experts onderstreept de moeilijke positie van Blokker New op een markt die gedomineerd wordt door prijsvechters en online aanbieders. Zonder snelle groei en duidelijke profilering is het de vraag of de formule bestaansrecht heeft.