Winkeliers die zich tijdens de feestdagen uitsluitend richten op prijsverlagingen, missen mogelijk de kern van wat consumenten in 2025 echt beweegt. Dat blijkt uit het jaarlijkse Holiday Outlook-onderzoek van PwC. Hoewel 84 procent van de consumenten aangeeft de komende zes maanden te willen bezuinigen, ligt de sleutel tot succes voor retailers niet bij de laagste prijs, maar bij het bieden van waarde en het inspelen op emotionele behoeften. Dat schrijft PwC op basis van een enquête onder 4.000 Amerikaanse consumenten.

Consumenten kiezen in toenemende mate bewust waar ze hun geld aan uitgeven. Niet alleen willen zij waar voor hun geld, ze zoeken ook naar merken en winkels die aansluiten bij hun waarden en levensfase. Vooral jongere generaties, zoals Gen Z, geven prioriteit aan duurzaamheid, gezondheid en zelfverwennerij. Tegelijkertijd blijven traditionele feestmomenten — zoals samen eten en het geven van betekenisvolle cadeaus — voor veel mensen belangrijk, ondanks financiële druk.
In plaats van generieke prijsacties adviseert PwC retailers om in te zetten op gepersonaliseerde aanbiedingen, afgestemd op verschillende klantgroepen. Het onderzoek toont aan dat consumenten waarde hechten aan beleving en relevantie. Een doordachte promotie die aansluit op persoonlijke voorkeuren, gezinssituatie of levensfase kan effectiever zijn dan een standaardkorting. Daarnaast blijken cadeaukaarten en consumptiegoederen, zoals etenswaren, populair vanwege hun praktische en emotionele waarde.
De verschuiving betekent dat winkeliers meer moeten investeren in klantbegrip, data-analyse en flexibele marketingstrategieën. Alleen dan kunnen ze consumenten niet alleen aantrekken, maar ook vasthouden. Voor de elektroretail ligt er een kans om zich te onderscheiden met advies, service en producten die passen binnen deze nieuwe, meer bewuste consumptiecultuur.