Close Menu
    maandag 22 december
    Trending
    • ‘Retailers moeten verder kijken dan kortingen tijdens feestdagen’
    • ‘Elektronisch afval blijft groeien, HCC stimuleert hergebruik en reparatie’
    • ‘Elektrische bedrijfswagens worden goedkoper, maar ondernemers blijven terughoudend’
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    ‘Retailers moeten verder kijken dan kortingen tijdens feestdagen’

    22 december 2025

    Winkeliers die zich tijdens de feestdagen uitsluitend richten op prijsverlagingen, missen mogelijk de kern van wat consumenten in 2025 echt beweegt. Dat blijkt uit het jaarlijkse Holiday Outlook-onderzoek van PwC. Hoewel 84 procent van de consumenten aangeeft de komende zes maanden te willen bezuinigen, ligt de sleutel tot succes voor retailers niet bij de laagste prijs, maar bij het bieden van waarde en het inspelen op emotionele behoeften. Dat schrijft PwC op basis van een enquête onder 4.000 Amerikaanse consumenten.

    Eenv rouw met een koptelefoon op tijdens de feestdagen.
    Retailers moeten verder kijken dan kortingen, aldus PwC. Beeld: PWC.

    Consumenten kiezen in toenemende mate bewust waar ze hun geld aan uitgeven. Niet alleen willen zij waar voor hun geld, ze zoeken ook naar merken en winkels die aansluiten bij hun waarden en levensfase. Vooral jongere generaties, zoals Gen Z, geven prioriteit aan duurzaamheid, gezondheid en zelfverwennerij. Tegelijkertijd blijven traditionele feestmomenten — zoals samen eten en het geven van betekenisvolle cadeaus — voor veel mensen belangrijk, ondanks financiële druk.

    In plaats van generieke prijsacties adviseert PwC retailers om in te zetten op gepersonaliseerde aanbiedingen, afgestemd op verschillende klantgroepen. Het onderzoek toont aan dat consumenten waarde hechten aan beleving en relevantie. Een doordachte promotie die aansluit op persoonlijke voorkeuren, gezinssituatie of levensfase kan effectiever zijn dan een standaardkorting. Daarnaast blijken cadeaukaarten en consumptiegoederen, zoals etenswaren, populair vanwege hun praktische en emotionele waarde.

    De verschuiving betekent dat winkeliers meer moeten investeren in klantbegrip, data-analyse en flexibele marketingstrategieën. Alleen dan kunnen ze consumenten niet alleen aantrekken, maar ook vasthouden. Voor de elektroretail ligt er een kans om zich te onderscheiden met advies, service en producten die passen binnen deze nieuwe, meer bewuste consumptiecultuur.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous Article‘Elektronisch afval blijft groeien, HCC stimuleert hergebruik en reparatie’

    Related Posts

    ‘Elektrische bedrijfswagens worden goedkoper, maar ondernemers blijven terughoudend’

    19 december 2025

    ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’

    18 december 2025

    Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts

    15 december 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.