Close Menu
    zondag 16 november
    Trending
    • Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart
    • Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025
    • ‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’
    • WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact
    • Nieuwe eigenaar ERM
    • Anker betaalde Eufy-gebruikers voor video’s om AI te trainen
    • Opmerkelijk: Alleen ATAG-apparatuur in de smaak bij vtwonen-make-over
    • Exertis Benelux stopt met bedrijfsactiviteiten
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Rabobank: prijzen stegen meer dan nodig, maar geen ‘graai-inflatie’

    10 mei 2023

    De inflatie zou vorig jaar minder extreem zijn geweest als bedrijven de prijzen van hun producten niet verder hadden verhoogd dan noodzakelijk was. Dat stelt de NOS op basis van een onderzoek van het economisch bureau van Rabobank.

    Economen van de boerenbank berekenden dat consumentenproducten vorig jaar 2,2 procent minder zouden zijn gestegen als de prijzen alleen waren verhoogd naar wat vanwege gestegen kosten strikt noodzakelijk was.

    “Bedrijven hebben vorig jaar veel meer winst gemaakt, maar consumenten gingen er in koopkracht op achteruit”, vat econoom Stefan Groot in het NOS Radio 1 Journaal het gevoel over de graainflatie samen. Toch is het consumentenvetrouwen inmiddels weer gestegen.

    Rabo-economen durven dan ook niet vast te stellen dat bedrijven vorig jaar bewust hun zakken hebben gevuld. “Die 2,2 procent is zeker niet verwaarloosbaar, zeker niet op een inflatie van zo’n 11 procent voor consumentenprijzen”, stelt Groot. “Maar bedrijven kunnen ook hebben voorgesorteerd op hogere lonen. Veel cao’s waren vorig jaar nog niet afgesloten”, verwijst hij naar nog veel lopende loononderhandelingen bij bedrijven.

    Groot: “Je kunt dit niet los zien van de oververhitte economie. Stel: een bedrijf verhoogt de prijzen minder, dan kunnen consumenten meer producten kopen. Maar door het tekort aan grondstoffen en personeel zou het bedrijf dan mogelijk niet aan de vraag kunnen voldoen.”

    Bron: NOS.

     

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleOok Loewe in de prijzen
    Next Article Marketing- en reclamecampagne gegenereerd met AI

    Related Posts

    Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart

    13 november 2025

    Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025

    13 november 2025

    Voormalige Blokker-franchisers starten eigen winkelketen onder naam Allesz

    6 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.