De inflatie zou vorig jaar minder extreem zijn geweest als bedrijven de prijzen van hun producten niet verder hadden verhoogd dan noodzakelijk was. Dat stelt de NOS op basis van een onderzoek van het economisch bureau van Rabobank.
Economen van de boerenbank berekenden dat consumentenproducten vorig jaar 2,2 procent minder zouden zijn gestegen als de prijzen alleen waren verhoogd naar wat vanwege gestegen kosten strikt noodzakelijk was.
“Bedrijven hebben vorig jaar veel meer winst gemaakt, maar consumenten gingen er in koopkracht op achteruit”, vat econoom Stefan Groot in het NOS Radio 1 Journaal het gevoel over de graainflatie samen. Toch is het consumentenvetrouwen inmiddels weer gestegen.
Rabo-economen durven dan ook niet vast te stellen dat bedrijven vorig jaar bewust hun zakken hebben gevuld. “Die 2,2 procent is zeker niet verwaarloosbaar, zeker niet op een inflatie van zo’n 11 procent voor consumentenprijzen”, stelt Groot. “Maar bedrijven kunnen ook hebben voorgesorteerd op hogere lonen. Veel cao’s waren vorig jaar nog niet afgesloten”, verwijst hij naar nog veel lopende loononderhandelingen bij bedrijven.
Groot: “Je kunt dit niet los zien van de oververhitte economie. Stel: een bedrijf verhoogt de prijzen minder, dan kunnen consumenten meer producten kopen. Maar door het tekort aan grondstoffen en personeel zou het bedrijf dan mogelijk niet aan de vraag kunnen voldoen.”