Close Menu
    vrijdag 19 december
    Trending
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    • LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO
    • EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense
    • ‘Veel foutieve prijsinformatie in aanloop naar Black Friday’
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Prijsdruk en onzekerheid in consumentenelektronica door geopolitieke spanningen

    28 mei 2025

    De Nederlandse detailhandel in consumentenelektronica kan de komende tijd te maken krijgen met indirecte gevolgen van geopolitieke spanningen, zoals handelsconflicten tussen de Verenigde Staten, China en Europa. Door de invoering van hoge Amerikaanse importheffingen op Chinese producten ontstaat er een reëel risico op dumping van goedkope Chinese goederen op de Europese markt. Dat blijkt uit een analyse van het Economisch Bureau van ABN AMRO.

    Geopolitieke spanningen kunnen leiden tot prijsdruk. Beeld: illustratief.

    Hoewel consumentenelektronica zoals computers en modems momenteel zijn vrijgesteld van Amerikaanse heffingen, waardoor dumping van deze producten minder voor de hand ligt, blijft het risico bestaan dat andere goedkope Chinese artikelen Europa overspoelen. Dit kan leiden tot prijsdruk, vooral voor Nederlandse retailers die zelf produceren of huismerken aanbieden. Tegelijkertijd kunnen handelaren profiteren van lagere inkoopprijzen. China blijft namelijk een van de grootste leveranciers van consumentenelektronica voor Nederland, met een aandeel van bijna 21 procent in de totale import van deze productcategorie.

    De invloed van de wisselkoers speelt hierin ook een rol. De waarde van de dollar is sinds januari gedaald van 98 naar 88 eurocent, wat import uit landen waar in dollars wordt afgerekend, zoals China, goedkoper maakt. Voor retailers betekent dit lagere inkoop- en transportkosten, al worden die voordelen niet altijd direct doorberekend aan de consument door bestaande langetermijncontracten.

    Naast prijsschommelingen en importonzekerheden zorgt de wereldwijde economische onzekerheid voor terughoudendheid bij consumenten. Ondanks hogere lonen en forse spaartegoeden blijft het vertrouwen laag, met een consumentenvertrouwen van -37 in april. Veel huishoudens stellen grote uitgaven uit en kiezen vaker voor goedkopere alternatieven, zoals huismerken of discounters.

    Tot slot blijven ook Nederlandse retailers voorzichtig in het aanpassen van hun bedrijfsstrategie. Uit cijfers van het CBS blijkt dat slechts een klein deel inzet op reshoring of friendshoring om minder afhankelijk te zijn van onzekere toeleveranciers. Ook het aanleggen van extra voorraad gebeurt beperkt. Toch kan een flexibele inkoopstrategie en een goed inzicht in de veranderende marktontwikkelingen van cruciaal belang zijn om als retailer succesvol te blijven opereren in een instabiele wereld.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous Article‘Gebruik van technologie in cultuur’ centraal op festival Home Again met nieuwe IFA Moments-campagne
    Next Article Schrijf je in: KPN Webinar toont hoe slimme technologie de klantervaring in retail kan verbeteren

    Related Posts

    ‘Black Friday verliest aan kracht, koopjes verspreiden zich over hele maand november’

    10 december 2025

    Ook ShowStoppers keert weer terug tijdens technologiebeurs CES 2026

    27 november 2025

    Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart

    13 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.