Close Menu
    woensdag 24 september
    Trending
    • Teufel introduceert draagbare hifi-speaker MOTIV XL
    • ‘AI leidt tot afstandelijke klantrelaties’
    • Lenovo past AI-chatbot Lena aan na ontdekking ernstig beveiligingslek
    • Trust eerste pc-accessoiremerk met officiële ErgoCert-certificering
    • Philips introduceert ultracompacte USB-stick met 128 GB opslagcapaciteit
    • Anker SOLIX introduceert slimme thuisbatterij die met je meegroeit
    • Olaf Zwijnenberg (sectormanager retail Rabobank) overleden
    • TPV Technology krijgt hoogste duurzaamheidsscore van EcoVadis
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Ontwerper James Dyson: ‘Afkijken wordt in commerciële wereld gedoogd en toegejuicht’

    21 februari 2023

    Ontwerper James Dyson, bekend van de Dyson zakloze stofzuigers, hekelt het kopieergedrag van grote merken. “Op school mocht je geen huiswerk overschrijven. Dat was valsspelen, je werd dan geschorst. Maar in de commerciële wereld wordt afkijken zelfs toegejuicht”, zegt Dyson in gesprek met Nu.nl.

    Sir James Dyson

    Dyson is uitvinder van de zakloze stofzuiger. In 1978 begon de Brit, na zich te hebben geërgerd aan een stofzuiger met matige zuigkracht, met het ontwerpen van een compleet nieuwe stofzuiger. Vijftien jaar later rolde de eerste Dyson stofzuiger van de toonbank. De rest is geschiedenis.

    Inmiddels zijn we tientallen edities van de Dyson stofzuiger verder en is de ‘zakloze steelstofzuiger’ ingeburgerd. Ook veel andere merken hebben zo’n variant op de markt gebracht. Van Samsung tot AEG en van Black+Decker tot Rowena: allen hebben wel zo’n compacte variant geïntroduceerd. Tot irritatie van Dyson. Volgens hem is die trend ontstaan omdat in de commerciële sector afkijken wordt toegejuicht.

    ‘Kijk naar telefoons’

    “Omdat mensen het oneerlijk vinden als iemand een monopolie heeft. Ik vind precies het tegenovergestelde. Bedrijven moeten eigen ideeën, eigen technologie en een eigen stijl hebben. Alleen dan heeft de consument écht keuzevrijheid”, aldus de uitvinder, die tot de rijkste inwoners van het Verenigd Koninkrijk behoort.

    “Kijk naar telefoons. Die lijken op elkaar doordat bedrijven elkaars succes kopiëren. De klant heeft er meer aan als ze allemaal iets anders zouden doen.”

    James Dyson was afgelopen week op flitsbezoek in Amsterdam, waar sinds vorig jaar het hoofdkantoor voor de markten Europa, het Midden-Oosten en Afrika zit.

    Dyson Demo Store Amsterdam
    De Dyson Demo Store Amsterdam

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticlePhilips DAP voortaan verder als Versuni
    Next Article ‘Webwinkels houden soms informatie achter of verdraaien feiten’

    Related Posts

    Philips introduceert ultracompacte USB-stick met 128 GB opslagcapaciteit

    17 september 2025

    Apple onthult iPhone 17 Air: dunste iPhone ooit staat naast vernieuwde Pro- en standaardmodellen

    10 september 2025

    Acer presenteert breed scala aan nieuwe consumenten-, gaming- en zakelijke producten op IFA 2025

    4 september 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.