Ontwerper James Dyson, bekend van de Dyson zakloze stofzuigers, hekelt het kopieergedrag van grote merken. “Op school mocht je geen huiswerk overschrijven. Dat was valsspelen, je werd dan geschorst. Maar in de commerciële wereld wordt afkijken zelfs toegejuicht”, zegt Dyson in gesprek met Nu.nl.

Dyson is uitvinder van de zakloze stofzuiger. In 1978 begon de Brit, na zich te hebben geërgerd aan een stofzuiger met matige zuigkracht, met het ontwerpen van een compleet nieuwe stofzuiger. Vijftien jaar later rolde de eerste Dyson stofzuiger van de toonbank. De rest is geschiedenis.
Inmiddels zijn we tientallen edities van de Dyson stofzuiger verder en is de ‘zakloze steelstofzuiger’ ingeburgerd. Ook veel andere merken hebben zo’n variant op de markt gebracht. Van Samsung tot AEG en van Black+Decker tot Rowena: allen hebben wel zo’n compacte variant geïntroduceerd. Tot irritatie van Dyson. Volgens hem is die trend ontstaan omdat in de commerciële sector afkijken wordt toegejuicht.
‘Kijk naar telefoons’
“Omdat mensen het oneerlijk vinden als iemand een monopolie heeft. Ik vind precies het tegenovergestelde. Bedrijven moeten eigen ideeën, eigen technologie en een eigen stijl hebben. Alleen dan heeft de consument écht keuzevrijheid”, aldus de uitvinder, die tot de rijkste inwoners van het Verenigd Koninkrijk behoort.
“Kijk naar telefoons. Die lijken op elkaar doordat bedrijven elkaars succes kopiëren. De klant heeft er meer aan als ze allemaal iets anders zouden doen.”
James Dyson was afgelopen week op flitsbezoek in Amsterdam, waar sinds vorig jaar het hoofdkantoor voor de markten Europa, het Midden-Oosten en Afrika zit.
