Ruim 8 op de 10 Nederlanders van 12 jaar of ouder heeft in de eerste helft van 2024 online aankopen gedaan. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS naar ICT-gebruik van huishoudens en personen. Het percentage online kopers is daarmee het hoogste in de afgelopen tien jaar.

Het CBS voert de enquête jaarlijks uit van april tot juli onder ongeveer 6.000 mensen van 12 jaar of ouder.
In 2024 gaven 12,6 miljoen mensen aan in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek online iets gekocht te hebben. De online aankoop van producten steeg al sterk in 2020 en 2021, tijdens de coronapandemie. Na een lichte daling in 2022, nam het aantal online aankopen in 2023 en 2024 weer toe.
Kleding, sportkleding, schoenen en accessoires waren de meest online gekochte producten. 59 procent van de ondervraagden kocht deze producten online. 40 procent bestelde online maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Ook de online aankoop van computersoftware, upgrades en andere betaalde apps nam toe.
Het online kopen van bus- of treinkaartjes, vliegtickets of een taxirit is sterk gestegen. In 2024 kocht 35 procent van de 16-plussers online een vervoerbewijs, tegenover 26 procent een jaar eerder. Ook het online boeken van een vakantieaccommodatie van een particulier, bijvoorbeeld via Airbnb, nam fors toe, van 7 procent in 2023 naar 17 procent in 2024.
Online kopen is het populairst onder 25- tot 45-jarigen. 94 procent van hen kocht in 2024 online goederen of diensten. Van de 75-plussers deed 41 procent online aankopen. De toename van online kopers was het grootst onder 65- tot 75-jarigen.