Close Menu
    donderdag 13 november
    Trending
    • Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025
    • ‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’
    • WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact
    • Nieuwe eigenaar ERM
    • Anker betaalde Eufy-gebruikers voor video’s om AI te trainen
    • Opmerkelijk: Alleen ATAG-apparatuur in de smaak bij vtwonen-make-over
    • Exertis Benelux stopt met bedrijfsactiviteiten
    • Voormalige Blokker-franchisers starten eigen winkelketen onder naam Allesz
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025

    13 november 2025

    De Nederlandse consument combineert in 2025 de oriëntatie via online kanalen met het afrekenen in de fysieke winkel, zo blijkt uit de nieuwe Retail Buying Study 2025 van IPG Mediabrands. Hoewel 68 procent van de consumenten producten online bekijkt en vergelijkt, doet 62 procent de uiteindelijke aankoop nog altijd in de winkel. 
    Het wijst op een verschuiving waarbij de koppeling tussen online zichtbaarheid en de offline beleving essentieel wordt voor retailers. De bevindingen zijn gebaseerd op onderzoek onder ruim 18.000 consumenten in dertien productcategorieën.

    Relevantie, vertrouwen en personalisatie zijn bepalende factoren voor retailers om de concurrentieslag te winnen, aldus het rapport. Hoewel de groei van direct-to-consumermerken doorzet, behouden traditionele retailers een sterke positie: zeven van de tien aankopen lopen nog via hun kanalen. De consument van 2025 is kritischer en laat zich niet meer vangen in één enkel kanaal of koopgedrag.

    Daarnaast wint social commerce terrein, met name onder jongere doelgroepen. Bijna 30 procent van Gen Z heeft reeds een aankoop direct via social media verricht. Ook kunstmatige intelligentie (AI) speelt een rol in het aankoopproces. De helft van Gen Z gebruikt AI om producten te vergelijken of om persoonlijke aanbevelingen te ontvangen.

    Prijs blijft een factor, maar consumenten hechten in toenemende mate waarde aan kwaliteit, beschikbaarheid en eerdere, positieve ervaringen met een winkel of merk. De laagste prijs is daarmee niet langer het enige dat telt; de meest betekenisvolle keuze voor de klant staat centraal in 2025. Retailers dienen niet alleen in te zetten op technologie, maar ook op het opbouwen van vertrouwen en het creëren van een sterke beleving om relevant te blijven.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous Article‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’

    Related Posts

    ‘Grote achterstand bij webshops voor invoering nieuwe toegankelijkheidswet’

    30 september 2025

    Dreame groeit met 139 procent in Europa en bouwt aan volledig smart home-ecosysteem

    5 september 2025

    ‘iPhone verliest wereldwijd terrein: marktaandeel Apple zakt naar laagste punt in vijf jaar’

    27 augustus 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.