Close Menu
    maandag 17 november
    Trending
    • Pop-upwinkel voor verloren pakketten keert terug in Hoog Catharijne
    • Animatie: Retailallianties zorgen voor lagere prijzen en meer keuze in winkels
    • Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart
    • Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025
    • ‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’
    • WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact
    • Nieuwe eigenaar ERM
    • Anker betaalde Eufy-gebruikers voor video’s om AI te trainen
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Omzetten CE-winkels blijven hoog in april

    29 mei 2020

    Terwijl de gehele detailhandel in april 1,5 procent minder heeft omgezet dan in april 2019, noteerden de winkels in consumentenelektronica juist een flinke stijging, meldt het CBS. De foodsector realiseerde een hogere omzet, terwijl de omzet van de non-foodsector aanzienlijk kromp. Daarnaast is online ruim 62 procent meer omgezet.

    De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in april. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel nagenoeg gelijk aan die van april 2019.

    Non-foodwinkels
    Ook in april hebben de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus een uiteenlopend effect gehad op vooral de non-foodsector. Zo trokken de winkels in doe-het-zelfartikelen de lijn van maart door en noteerden de grootste omzetstijging sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. De kleding- en schoenenwinkels echter boekten een nog groter omzetverlies dan een maand eerder.

    De omzet van de winkels in non-food kromp in april met 15,8 procent. Dat is de grootste omzetdaling sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde omzetontwikkelingen in januari 2005. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 16,3 procent lager dan een jaar eerder.

    Binnen de non-foodsector zijn de contrasten groot. De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren leden het grootste omzetverlies sinds 2005. Ook de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in recreatie-artikelen en de drogisterijen hebben minder omgezet dan een jaar eerder. Daarentegen behaalden de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in consumentenelektronica en witgoed opnieuw een aanzienlijke omzetgroei.

    Winkels in voedingsmiddelen
    De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in april 6,1 procent meer omgezet dan in april 2019. Het verkoopvolume groeide met 2,7 procent. De omzet van de supermarkten lag 6,6 procent hoger dan een jaar eerder, die van de speciaalzaken 2,2 procent.

    Online ruim 62 procent hoger
    De online omzet was in april 62,4 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Sinds de publicatie van de internetverkopen in januari 2014 is de groei niet zo sterk geweest. Dat geldt zowel voor de webwinkels als de multi-channelers. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 52,4 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 75,7 procent.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleCoolblue wil dit jaar 6 winkels openen
    Next Article Miele koopt patenten robotstofzuiger van LG

    Related Posts

    Pop-upwinkel voor verloren pakketten keert terug in Hoog Catharijne

    17 november 2025

    Animatie: Retailallianties zorgen voor lagere prijzen en meer keuze in winkels

    17 november 2025

    WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact

    11 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.