Winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben in het vierde kwartaal van 2024 een omzetstijging van 5,1 procent geboekt ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het verkoopvolume in deze sector steeg zelfs met 7,6 procent. Dit betekent dat er niet alleen meer werd verkocht, maar dat de omzetgroei deels ook werd gedreven door een toename in afzet.

De bredere non-foodsector deed het eveneens goed, met een omzetgroei van 4,4 procent in het laatste kwartaal van 2024. Binnen deze sector behaalden vooral doe-het-zelfwinkels, keuken- en vloerenzaken een sterke omzetstijging van 6,5 procent. Kledingwinkels zagen een bescheiden omzetgroei van 1,7 procent, maar verkochten iets minder producten dan een jaar eerder.
De online detailhandel groeide met 6,5 procent in het vierde kwartaal. Webwinkels die uitsluitend online verkopen, zagen hun omzet met 9,4 procent stijgen. Multichannel-winkels, die zowel online als fysiek opereren, realiseerden een omzetgroei van 2,3 procent via hun digitale kanalen.
Ondanks de positieve omzetcijfers in de elektronicabranche, waren ondernemers in de detailhandel somber over de economische vooruitzichten. Per saldo verwacht bijna 10 procent van de ondernemers in de sector een verslechtering van het economisch klimaat in de komende drie maanden. Dat meldt het CBS.