Elektro Retail Magazine

Nieuwe trend in retail? KPN opent winkel zonder personeel in Den Helder

Een nieuwe trend in retail? KPN experimenteert met een nieuw winkelconcept in Den Helder: een volledig onbemande servicewinkel. Klanten kunnen er zelf abonnementen afsluiten, apparatuur omruilen en defecte producten inleveren.

De voorkant van de KPN winkel zonder personeel.
De KPN winkel zonder personeel. Beeld: KPN

De winkel werkt volgens het principe “Digital first, human assisted”. Dit betekent dat klanten zelfstandig de meeste zaken kunnen regelen, maar indien nodig via een videoverbinding contact kunnen opnemen met een KPN-medewerker, meldt het in een.

Jörg Kramer van KPN geeft in een persbericht aan dat veel klanten, vooral jongeren (‘Gen-Z’), zich online oriënteren voordat ze naar de winkel komen. “Ze weten vaak al precies wat ze willen en hoeven bijvoorbeeld alleen nog een nieuw modem op te halen”, aldus Kramer.

De winkel is voorzien van speciale automaten waar klanten, met behulp van een pincode, telefoons, modems en andere apparatuur kunnen ophalen.

Ook het afsluiten of verlengen van een abonnement kan zelfstandig, eventueel met assistentie op afstand. KPN verwacht dat dit concept de klantbeleving verbetert en tegelijkertijd een oplossing biedt voor de aanhoudende personeelstekorten in de retailsector. Of er meer onbemande KPN-winkels zullen volgen, is nog niet bekend.

Exit mobile version