Close Menu
    donderdag 18 december
    Trending
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    • LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO
    • EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense
    • ‘Veel foutieve prijsinformatie in aanloop naar Black Friday’
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Nederlanders kopen massaal elektronica en gadgets in webshops buiten de Europese Unie

    12 november 2019

    Douane, webshoppen buiten de EUMet Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis in aantocht shopt Nederland er op los. Oók in webshops buiten de Europese Unie. Wat velen echter niet beseffen is da er regels zijn die gelden voor bijvoorbeeld btw en invoerheffingen, waardoor de aanschafprijs hoger kan uitpakken dan verwacht.

    Zo’n 70% van de Nederlanders is de komende maanden zeker of zeer waarschijnlijk van plan aankopen te doen in een webshop buiten de Europese Unie, bij 54% van de aankopen gaat het om elektronica en gadgets. Dit blijkt uit een peiling in opdracht van de Nederlandse Douane. Om verrassingen over bijkomende kosten bij aflevering van pakketjes te voorkomen, start de Douane vandaag een campagne voor iedereen die online shopt.

    Onlineshoppen; de één doet het vanwege het gemak, de ander vanwege de lagere kosten. Maar die kosten zijn bij bijna vier op de tien internetshoppers (37,4%) weleens hoger uitgevallen omdat bij aflevering van aankopen uit een webshop buiten de Europese Unie extra kosten in rekening werden gebracht. Veel van deze internetshoppers baalden hiervan omdat zij vooraf niet wisten van deze kosten. Toch besluit 86,6% de bijkomende kosten bij aflevering te betalen en geen afstand te doen van hun pakket.

    Met deze campagne wil de Douane voorkomen dat online shoppers worden geconfronteerd met onverwacht duurder uitvallende aankopen. Bijvoorbeeld door vooraf te checken waar je online koopt en welke regels er gelden. Dit is gemakkelijk na te gaan op www.douane.nl/internetaankopen. Hier vindt men ook uitleg over producten die niet, of met restricties, ingevoerd mogen worden.

    Tips voor internetaankopen
    De Douane controleert dagelijks talloze pakketjes die afkomstig zijn van landen buiten de Europese Unie. Voor alle hulpsinten en -kerstmannen vijf tips voor internetaankopen op een rij:

    • Check op de website altijd waar een webshop gevestigd is. Als de contactgegevens niet bekend zijn, zoek het bedrijf dan op in Google om ervaringen van anderen te checken.
    • Controleer bij bestellingen met een totaalwaarde boven de €22 of de btw op je factuur staat. Zo niet, houd er dan rekening mee dat je deze bij aflevering van je pakket moet betalen, plus de inklaringskosten.
    • Realiseer je dat je over online aankopen met een totaalwaarde boven de €150 ook invoerrechten betaalt.
    • Houd er rekening mee dat je niet alles wat online te koop is, mag invoeren. Zo zijn bijvoorbeeld namaakkleding en namaakspeelgoed niet toegestaan.
    • Ga voor vragen over eventuele bijkomende kosten en regels naar Douane.nl/internetaankopen en stel je vraag aan de virtuele assistent.

    Het onderzoek is van 17 tot en met 18 oktober 2019 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van de Douane. Aan het onderzoek namen 1038 respondenten deel vanaf 18 jaar die weleens aankopen doen in webshops die buiten de Europese Unie gevestigd zijn.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous ArticleLG werkt aan opvouwbare tv
    Next Article AO vertrekt weer uit Nederland

    Related Posts

    NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen

    17 december 2025

    Vergelijkingssite BesteProduct.nl offline

    9 december 2025

    Kieskeurig.nl introduceert nieuw ‘Uitgelicht’-blok voor ‘betere zichtbaarheid van testproducten en prijsdalers’

    25 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.