Voor het eerst in jaren is het aantal iDEAL-betalingen op Black Friday gedaald. Volgens voorlopige cijfers zijn er dit jaar 5,68 miljoen transacties verricht, tegenover een recordaantal van 7,13 miljoen in 2023.
De daling komt waarschijnlijk doordat consumenten eerder in de week al begonnen met shoppen. Het aantal iDEAL-betalingen in de week voorafgaand aan Black Friday lag dit jaar hoger dan vorig jaar. Gemiddeld werden er 5,17 miljoen betalingen per dag gedaan, tegenover 4,1 miljoen in 2023.
Ondanks de daling op Black Friday zelf, blijft de koopjesgekte aanhouden. Consumenten kijken nu uit naar Cyber Monday, waarbij vooral webwinkels met kortingsacties komen. Vorig jaar werden op Cyber Monday ruim 5,1 miljoen betalingen via iDEAL gedaan. Ook in het weekend tussen Black Friday en Cyber Monday verwachten experts drukte, mede door het naderende feestdagenseizoen.
Hoewel de cijfers van Black Friday lager uitvallen dan vorig jaar, toont de trend aan dat de koopjesperiode zich steeds meer uitstrekt over de hele week. Winkeliers spelen hierop in door hun aanbiedingen langer te laten lopen en niet alleen te focussen op Black Friday zelf.